שוק של נמושות

דמוקרטיה רציתם? שוק חופשי? קראתם לממשלה: 'הסירי ידייך משוק ההון'? אז קיבלתם

תוצאות האסיפה הכללית של בנק לאומי הם שיא הבושה של מובילי שוק ההון. הפוליטבירו הסובייטי במיטבו. לא מצאתם אף אחד ראוי מתוך המועמדים העצמאיים? אפילו לא אחד?

62% ממחזיקי המניות השתתפו בהצבעה. איפה כל היתר? איפה 38%? לא מתעניינים? חולים, בחו"ל, הכלב אכל במקרה את כל הניירות? הרוב, בואו נהיה כנים, התחבאו בבית מתחת למיטה, שרק לא יצטרכו להצביע. שרק לא יראו אותם העיניים הגדולות והמשגיחות מלמעלה.

גם שלמה אליהו, עם קרוב ל-10% שלו, נשאר בבית. כך מתנהל מי שרואה עצמו בעלים של בנק גדול? לאליהו כמו לאליהו יש טיעונים רציונאליים שמשכנעים בעיקר את עצמו.

הוא הרי טוען נגד חוקיות ועדת המניות של נוף - אז למה שישתתף בהצבעה. נו באמת, אפשר שבסופו של דבר הוא רק רצה לרצות את בנק ישראל, את המפקח, הנגיד, גם את החשב הכללי. הוא רצה להיראות הילד הטוב שרק לא יכעסו עליו שם למעלה בשלטונות.

כולם משובחים? ממש לא

כמה ממועמדי המדינה הם מועמדים משובחים? כולם? ממש לא. אף מילה רעה, אבל בטח לא הבחירה האידיאלית בעבור הבנק הגדול, בעלי מניותיו, ולקוחותיו - שהם כל הארץ. בעיקר כשיש אפשרויות אחרות, כשיש עצמאיים, מקצועיים, טובים מהם, ולו רק בשל העצמאות, בגלל האומץ לצאת נגד הממשל הסובייטי על עוצמתו המפחידה, שלוחותיו ומחילותיו העשירות והנדיבות לאנשי שלומנו.

כל מי שהצביע ידע, בלי ספק, שכמה ממועמדי המדינה, הם - עם כל הכבוד - בינוניים. הם גם ידעו שכמה מהעצמאיים הם הבחירה הנכונה. אז למה הם לא התנהלו בהתאם?

כי:

הם פחדו שבעתיד, אם תהיה הסתבכות בבנק יבואו אליהם בטענות על כי בחרו ושקלו באופן עצמאי.

פחדו מהמפקח על הבנקים שמצא דרך פתלתלה להשפיע על ההצבעה, כשמתוכו יצאה הדלפה מכוונת ש"לנוכח התוצאות, יבדוק קשרי הצבעה". זה אומר "תיאום", זה אומר "פלילי" וזה אומר חשש להסתבכות.

הרי ידוע שהדבר הכי חשוב במדינה בולשביקית זה לא לריב עם השלטון. ויותר חשוב לא להסתבך עם הנהלת הבנק הגדול במדינה. גליה מאור לא התערבה בבחירה, חזרו ואמרו לנו, אבל במדינת משטרה הפחד שולט. אולי, במקרה ש... וכך קיבלנו את הנוסחה האולטימטיבית ל"ראש קטן" ושוק הון מסורס.

ומילה אחרונה: כל הכבוד לעצמאיים. למרות שהוזהרו ולמרות שבכל מקום אמרו להם אתם טובים אבל... הם העזו. הפעם המעז לא ניצח, אולי בפעם הבאה.