קרן אוריגו גבתה מאז הקמתה דמי ניהול של 10.6 מ' שקל

יום אחרי חשיפת תוצאות קרן המנוף בראשית ב"גלובס", נודע כי קרן אוריגו הרוויחה 5.6 מ' שקל, על הכנסות של כ-9 מ' שקל ברבעון הראשון

קרן המנוף אוריגו, בראשות רו"ח גבי טרבלסי, גיא ועדיה, גיא זוקין ודייב גל, סיימה את הרבעון הראשון ב-2010 עם רווח של 5.6 מיליון שקל, לאחר שבחצי השנה הראשונה לפעילותה, עד סוף 2009, רשמה הפסד של קצת יותר מ-7.5 מיליון שקל. כך עולה מהדו"חות הכספיים של הקרן הנחשפים כאן לראשונה.

ל"גלובס" נודע כי אוריגו סיימה את הרבעון הראשון של 2010 עם הכנסות של 9.05 מיליון שקל, לעומת הכנסות של כ-292 אלף שקל בתקופה של בין 25 במאי 2009 לסוף אותה שנה.

אוריגו (שבתחילה נקראה סנונית), החלה לפעול לקראת סוף מאי 2009, ומאז הקמתה זרמו למנהליה דמי ניהול בהיקף מצטבר של כ-10.6 מיליון שקל. בשלושת החודשים הראשונים של 2010 שילמה הקרן דמי ניהול בהיקף של כ-3.1 מיליון שקל, וזאת בהמשך לדמי ניהול בהיקף של כ-7.5 מיליון שקל במהלך מאי-דצמבר 2009.

דמי הניהול שמשלמת אוריגו, כמו גם שתי קרנות המנוף האחרות - בראשית ו-KCPS, נקבעו על ידי האוצר במסגרת ההליכים להקמתן, וכיום עומדים על 1% מסך ההתחייבויות לקרן. דמי הניהול בכל קרנות המנוף נמוכים מהנהוג בשוק קרנות הפרייבט אקוויטי. בכל אופן, דמי הניהול בקרן נגזרים מהיקף נכסיה, העומד על כ-1.25 מיליארד שקל, מתוכם התחייבויות בהיקף של כ-310 מיליון שקל מכספי המדינה, והיתרה - מהמוסדיים (931 מיליון שקל), ומהשותפים בקרן (13 מיליון שקל).

קרנות המנוף החלו לפעול אשתקד ביוזמת משרד האוצר. משרד החשב הכללי באוצר, בראשות שוקי אורן, הוביל את הקמתן כאמצעי לשיקום שוק האשראי החוץ בנקאי בעקבות המשבר הכלכלי של 2008. במסגרת זו המדינה הפכה למשקיע מרכזי בכל אחת מהקרנות, כשהיא מספקת הגנה מסוימת ליתר המשקיעים המוסדיים החברים בהן.

אתמול חשפנו ב"גלובס", כי בראשית סיימה את הרבעון הראשון ב-2010 עם רווח מרשים של כ-25.6 מיליון שקל, לאחר הפסד של 7.9 מיליון שקל בשלושת הרבעונים שקדמו לו, למעשה מאז הקמתה.

ההכנסות משערוכי נכסים: 6.4 מ' ש'

הכנסות אוריגו מגיעות משני מקורות: האחד הוא הכנסות מימון בגין הריביות המתקבלות בקרן בתמורה להלוואות שהעמידה לחברות בשוק. השני הוא הכנסות הנובעות משינויים בשווי הוגן של נכסים פיננסיים, המספקים את תמונת המצב לגבי הרווחים הרשומים לפי שעה ב"קיקרים" למיניהם (כגון אופציות ומניות), שהקרן קיבלה תמורת האשראי שהעמידה.

ברבעון הראשון רשמה אוריגו הכנסות מימון בסך של 2.66 מיליון שקל וזאת לעומת הכנסות מימון של כ-290 אלף שקל לאורך תקופת פעילותה ב-2009. על רקע עליות הערך שנרשמו בשוקי המניות במהלך הרבעון הראשון, הקרן רשמה הכנסות חיוביות כתוצאה משינוי בשווי הוגן של נכסים פיננסיים (אקוויטי) שניתנו לה במסגרת העסקאות שביצעה, אשר הסתכמו בכ-6.4 מיליון שקל. ב-2009 לא היו הכנסות בשורה זו בדו"חות.

נציין שההכנסות משינוי בשווי הוגן הן שישפיעו על רווחיות הקרן במידה רבה, וכפי שניתן ללמוד מדו"חות כספיים של גופים פיננסיים נוספים המבצעים שערוכים - למשל קרן בראשית וחברות הביטוח, נראה כי ברבעון השני השנה המגמה אכן תשתנה בהקשר זה.

עד כה הקרן קראה ל-261.5 מיליון שקל, המהווים כ-20.85% ממחויבויות המשקיעים כלפיה (לעומת קריאה לכסף בהיקף של 9% נכון לסוף 2009). בנוסף, אוריגו מדווחת כי בחודש אפריל חילקה לשותפים בה כ-11 מיליון שקל. בהקשר זה נציין כי מדובר בשלב מוקדם מאוד בחייהן של קרנות המנוף, וקרנות השקעה מעין אלו נבחנות לאחר משך פעילות ארוך בהרבה.