ארזים לא עמדה בתשלום, מעלות הורידה הדירוג לחדלות פירעון

היקף החוב שהיה אמור לעמוד לפירעון לפני יומיים עמד על 48 מיליון שקל ■ מחזיקי האג"ח הקצרות של החברה צפויים להעמיד את החוב לפירעון מיידי

חברת הנדל"ן המניב של מאיר גורביץ - ארזים, ממשיכה לספק חדשות שליליות. יומיים לאחר שהחברה לא עמדה בפירעון אג"ח בסך של כ-48 מיליון שקל, הורידה חברת הדירוג S&P מעלות את דירוג האג"ח שלה מ-CC לדירוג D - רמת הדירוג הנמוכה ביותר, שמשקפת חדלות פירעון. דירוג שכזה ניתן בין היתר לאחר שחברה לא מצליחה לעמוד בפירעון חובותיה במלואן ובמועד.

אין זו הפעם הראשונה שבה מעלות מעדכנת כלפי מטה את דירוג האג"ח של ארזים. כבר במאי 2009 דורג האג"ח ב-CC, לנוכח מצבה הפיננסי הבעייתי והסיכון בפני העמדת החוב לפירעון מיידי. היקף החוב של ארזים למחזיקי האג"ח, לאחר רכישה חוזרת בהיקף גדול של חלק מהחוב, הוא 343 מיליון שקל.

סימני האזהרה על העתיד להתרחש הופיעו כבר בשבוע שעבר, במהלך דיון שהתנהל בבית המשפט המחוזי בתל אביב, ועסק בהתחייבויות האג"ח של ארזים.

נציג החברה, עו"ד רונן ציטבר, הביע ספק אם החברה תוכל לעמוד בפירעון האג"ח לטווח קצר למחזיקים בסדרות ב' ו-ג', בסך של כ-48 מיליון שקל, שהיה אמור להתבצע ביום שלישי. ארזים התנתה את התשלום בהגעה להסדר עם מחזיקי האג"ח מסדרה ד', הארוכות יותר. במסגרת הדיון שהתנהל בבית המשפט, מחזיקי אג"ח ד' דרשו למנוע את התשלום מתוך חשש לפגיעה ביכולת החברה לשלם להם בשלב מאוחר יותר.

הפסד של 84.5 מיליון שקל

ארזים מעוניינת לגבש הסדר מול מחזיקי האג"ח הקצרות במסגרתו ייפרסו ההחזרים למספר שנים נוספות, אולם למחזיקים נגמרה הסבלנות כלפי החברה והם צפויים להתכנס ביום ראשון כדי להעמיד את החוב לפירעון מיידי. פירעון הקרן של הסדרות הקצרות מתבצע פעמיים בשנה, בחודשים יוני ודצמבר, ופירעון סדרה ד' מתחיל רק ב-2013.

במהלך השבוע סיפקה ארזים עדות נוספת למצבה הקשה, עם פרסום דו"חותיה הכספיים לרבעון הראשון של השנה. בדו"חות ארזים הציגה חובות ענק של 2.6 מיליארד שקל, וגירעון בהון החוזר של 1.7 מיליארד שקל לצד הכנסות רבעוניות של 59 מיליון שקל בלבד.

בשורה התחתונה ארזים רשמה הפסד של 84.5 מיליון שקל, ורואי החשבון שלה הפנו בדו"חות את תשומת לב המשקיעים לתכניות ההנהלה לשנה הקרובה, תוך שציינו כי קיימים "ספקות משמעותיים בדבר המשך קיומה של החברה כ'עסק חי'".