מחלוקת בפסגת ה-G20 בנושא העלאת ההון העצמי של הבנקים

כלכלני בנק UBS מעריכים, עם זאת, כי ההצעה שתועלה בכינוס תכלול דרישה להגדיל את ההון העצמי של הבנקים הגדולים בעולם ב-375 מיליארד דולר

שרי האוצר והנגידים המרכזיים של מדינות ה-G20 חלוקים בעניין העלאת ההון העצמי של הבנקים, כשברקע משבר החובות באירופה וגם בכלכלות מרכזיות אחרות. נציגי ה-G20 נפגשים היום (ו') בדרום קוריאה על מנת לדון במשבר הכלכלי שעדיין לא רואים את סופו.

בארצות הברית, בה החברות מסתמכות יותר על שוקי הון, מעוניינים לחייב את הבנקים להעלות את ההון העצמי על מנת להבטיח את יציבותם. באירופה, לעומת זאת, חוששים כי מהלך זה יפגע בצמיחה ויקשה על חברות לקבל אשראי, הערוץ שמהווה את מקור ההון העיקרי.

שר האוצר האמריקאי טימותי גייתנר אותת השבוע כי יסכים לדחות את ההחלטה בנושא. כלכלני בנק UBS מעריכים, עם זאת, כי ההצעה שתועלה בכינוס תכלול דרישה להגדיל את ההון העצמי של הבנקים הגדולים בעולם ב-375 מיליארד דולר. מדובר בסכום לא משמעותי לעומת ההערכות לגבי הנזקים העלולים להגרם לבנקים באירופה בתסריט פסימי של הדרדרות במשבר החובות.

"כל מהלך שישנה את המערכת הבנקאית ישפיע יותר על אירופה מאשר על ארה"ב, שם לשוקי הון יש השפעה יותר גדולה על המערכת", אומר דגלאס אליוט, מנכ"ל לשעבר בבנק ג'יי פי מורגן צ'ייס. "ישנה הסכמה שיש לשנות את הכללים, המחלוקת היא רק על הדרך".

מדינות G20 המייצרות יחד כ-85% מהתוצר העולמי שמו לעצמן יעד להגיע להסכם מחייב עד דצמבר בנוגע להון העצמי ונזילות, זאת בכדי למנוע הישנות של משברים פיננסיים דוגמת זה שידעה הכלכלה הגלובלית בשנים האחרונות.