עוד מכה להיי-טק? "חובת דיווח בארה"ב תפגע בקרנות"

עו"ד הראל לוקר, שותף מיסים במשרד עו"ד ש.פרידמן ומומחה למיסוי בינלאומי בשיחה שם "גלובס": "אין ספק כי החוק החדש יפגע באטרקטיביות ההשקעה של תושבי ארצות הברית בקרנות זרות בכלל ולרבות בקרנות ישראליות"

לאחרונה חוקק בארה"ב חוק חדש במאמץ לבלימת העלמת מס באמצעות השקעות וחשבונות פיננסיים זרים. לשון החוק וצורתו הנוכחית עלולות לפגוע גם בקרנות גידור וקרנות השקעה פרטיות ישראליות.

עו"ד הראל לוקר, שותף מיסים במשרד עו"ד ש.פרידמן ומומחה למיסוי בינלאומי, אומר בשיחה עם "גלובס" כי "החידוש העיקרי של החוק הוא חובת ניכוי מס במקור על תשלומים לגופים פיננסיים זרים, כולל קרנות, שאינם מגלים מידע לרשויות המס האמריקאיות, אודות משקיעיהם האמריקאיים. דהיינו, אי גילוי מצד קרן ישראלית בדבר משקיעים אמריקאיים, תפגע בהכנסות הקרן בדרך של ניכוי מס במקור בארה"ב על ריבית, דיבידנד, תמורה באקזיטים וכו' המשולמים לקרן. אין ספק כי ההוראות, תפגענה באטרקטיביות ההשקעה של תושבי ארצות הברית בקרנות זרות בכלל ולרבות בקרנות ישראליות".

מי שעלול להפגע יותר מכל הן כמובן חברות הזנק (סטארט-אפ) בתחילת דרכן, הנשענות על קרנות הון סיכון.

ההוראה קובעת כי כל תשלומי הריבית, דיבידנד, והכנסות אחרות שמקורם בארה"ב, כמו גם ההכנסות ממכירות הוניות (לרבות מכירת אג"ח) המשולמים ל"מוסד פיננסי זר", כפופים לניכוי מס בארה"ב בשיעור של 30%, אלא אם כן למוסד הפיננסי הזר הסכם עם רשויות המס האמריקאיות להעברת מידע אודות המשקיעים האמריקאים במוסד הפיננסי הזר.

בחוק זה, "מוסד פיננסי זר" כולל לא רק בנקים, אלא גם כל גוף זר אחר העוסק בעיקר בהשקעה או מסחר בניירות ערך ובסחורות; הגדרה זו כוללת את מרבית קרנות הגידור והפרייבט אקוויטי הזרות (בין אם מנוהלות מארה"ב ובין אם ממקום אחר, לרבות מישראל).

מאידך, מהצד של המשקיע האמריקאי, זה כפוף לחובות דיווח מורחבות (ולסנקציות קשות אם ייכשל במילוין) ביחס להשקעות בכל "נכס פיננסי זר שצויין ברשימה", אשר בדרך כלל כולל יחידה מרבית קרנות הגידור וקרנות הפרייבט אקוויטי הזרות, כמו גם ניירות ערך, זכויות אחרות, מכשירים פיננסיים או חוזים שהונפקו על ידי ישות זרה.

נציין כי גם יועצים המספקים סיוע ליחידים אמריקאיים בנוגע להקמת או רכישת זכויות בגופים זרים, עלולים במקרים מסויימים להתחייב למסור פרטים על עסקאות אלה לרשויות המס האמריקאיות.