אוריאל לין: "לבטל את המע"מ על דירה ראשונה לזוגות צעירים"

ראש איגוד לשכות המסחר ל"גלובס נדל"ן": "תמיד סברתי שיצירת מע"מ דיפרנציאלי הוא מהלך פסול. למרות זאת, הייתי מקריב את העיקרון היות שמדובר בתופעה חמורה מבחינה חברתית"

איגוד לשכת המסחר, שבראשו עומד הנשיא אוריאל לין, נשמע ברגע הראשון כגוף בלי זיקה ממשית לענף הנדל"ן, אבל לא כך הוא.

"לאיגוד רגישות רבה בכל המתרחש במחירי הדירות", אומר לין, "נסיקת המחירים היא פגיעה קשה בחברה הישראלית ובעיקר בשכבות החלשות. משום כך האיגוד פועל בשלושה מישורים: הראשון, עבודה מול רגולטורים ובכלל זה שר השיכון ונגיד בנק ישראל במטרה למנוע את העלאת הריבית על משכנתאות לזוגות צעירים. השני, קידום החלטה שתיקבע מסה של עובדים זרים חוקיים הנחוצים כיום לענף הבניין. השלישי, מתן גיבוי למארגני קבוצות הרכישה, שלהם השפעה חיובית על הוזלת הדירות".

גלובס: מה השלכות הצעדים האחרונים על מחירי הדירות?

לין: "ללא ספק צעדים אלו יגרמו לעליית מחירי הדירות, כאשר הגבלת המשכנתאות אשר נעשתה ע"י המפקח על הבנקים באופן בלתי סלקטיבי תפגע ישירות בזוגות הצעירים ובשכבות החלשות. המהלך הוא גורף מדי. חייבים להבדיל בין אלה היוצרים ביקוש מופרז ובין אלה הרוכשים דירה למגורים, שאינם יוצרים את ביקושי היתר. את העלאת הביקושים יוצרים המשקיעים, שבעקבות הריביות האפסיות בבנקים עברו להשקעות בדירות.

"חייבים להבדיל בין זוגות צעירים הרוכשים דירה ראשונה או אלו המחליפים את דירתם היחידה, לבין אלו הרוכשים דירה או דירות להשקעה. העלאה גורפת של מס רכישה על כל הדירות תעלה את מחירן. באשר למיסוי קבוצות רכישה, אנו מתנגדים למהלך, מאחר ומדובר בשינוי מבנה המס כאשר הכוונה היא להטיל מע"מ גם על ערך הקרקע. זה כמובן ייקר את הדירות במסגרת הזו".

מאשימים את הקבוצות באחריות לייקור הקרקעות.

"קבוצות הרכישה אינן אשמות בייקור הקרקעות. זוהי טענה מופרכת לחלוטין. להיפך, הן דווקא יצרו תחרות בתחום העלויות והן אלה שלוחצות את המחירים כלפי מטה. דו"ח של מנהל הכנסות המדינה בנושא מעלה באופן ברור את תרומתן של קבוצות הרכישה להורדת מחירי הדירות. ללא קבוצות הרכישה, כל כובד הביקוש היה מופנה לחברות ואין ספק שהמחירים היו ממשיכים לעלות".

מדוע אתם מתנגדים למדיניות החברתית-כלכלית של "שמיים סגורים"?

"הממשלה שוגה בעניין בגדול. אנו מעריכים כי בישראל כרבע מיליון עובדים זרים, רובם בלתי חוקיים. צמצום מספרם צריך להיעשות במקטע הבלתי חוקיים בלבד. ענף הבנייה זקוק היום ליותר מ-9,000 עובדים זרים על מנת להבטיח שקצב הבנייה יישאר ברמתו הנוכחית, וכדי שמחירי הבנייה לא יעלו. בפועל יש 7,000 עובדים בלבד. כל הניסיונות לשלב ישראלים בתחום עבודות הבנייה הרטובות - נכשלו. העובדים הזרים בענף זהו התחום המוסדר בישראל, הן מבחינת הפיקוח והן מבחינת תנאי העבודה".

יש מקום להפחתת מיסים כדי להילחם במחירי הדירות?

"כמי שכיהן כממונה על הכנסות המדינה, תמיד סברתי שיצירת מע"מ דיפרנציאלי הינו מהלך פסול. למרות זאת, הייתי מקריב את העיקרון היות שמדובר בתופעה חמורה מבחינה חברתית. מחירי הדירות גבוהים מדי. הממשלה ובנק ישראל לא השתלטו על המגמות הללו, והפחתת הריבית תרמה לייקור הדירות. יש לנו מחויבות ברורה לצעירים ולכן כשמדובר בדירה ראשונה לזוג צעיר הייתי בהחלט ממליץ על ביטול המע"מ".