שלמה אליהו: "הציבור חי באשליה שבנק לאומי שייך למדינה"

אליהו: "אנא תגידו למדינה שתואיל בטובה למכור את יתרת המניות ותאפשר לבעלי המניות לבחור את יו"ר הדירקטוריון כמתבקש על פי חוק"

שלמה אליהו, יו"ר ומייסד חברת הביטוח אליהו ובעל המניות הפרטי בבנק לאומי , הגדול ביותר, יצא היום בכנס השנתי ה-7 לביטוח וחיסכון ארוך טווח של "גלובס", ארנסט אנד יאנג והמכללה למנהל נגד הרגולציה בענף הביטוח וכן נגד פעילות המדינה בהליך בחירת היו"ר הבא בבנק לאומי.

"יש טעות אופטית בין ענף הביטוח לבנקאות. משום מה הפיקוח על הביטוח מעתיק שלב אחרי שלב את בנק ישראל בהוראות שלו לחברות הביטוח. אבל, יש שוני מהותי אחד בין הבנקאות לביטוח: הבנקים ממונפים והביטוח לא. בנקים חשופים לסיכונים ומדינת ישראל תמיד עמדה לצד בנק שנפל, הצילה אותו. בביטוח, נפלו עשרות חברות והמדינה לא הכניסה יד לכיס ולא הצילה אף חברה. ענף הביטוח מקבל הוראות מהפיקוח, אבל קודם כל שהמדינה תגיד שהיא תציל חברות שנפלו ואז שתיתן הוראות. אני בכלל לא חושב שזה נחוץ; כל החברות שנפלו, תמיד התיק שלהם היה שווה יותר כסף מהנפילה וזה חזר לשוק והמדינה לא הייתה צריכה להתערב", אמר אליהו, שהדגיש כי אינו מדבר על השנים האחרונות, אחרי ועדת בכר.

"כשהכסף הציבורי עבר לחברות הביטוח מהבנקים. יש לפקח על חברות הניהול של כספי הציבור, כמו שמפקחים על הבנקים", הוסיף.

אליהו המשיך בביקורת על הפיקוח על הביטוח ואמר כי "החברה שלי לא ציבורית, אין לי בעלי מניות. אני צריך לקיים ישיבות הנהלה עם הפיקוח כשאני היו"ר והבן שלי הוא המנכ"ל וזו ההנהלה. על מה? הרי זה מצחיק".

הוא המשיך והתייחס לדברים שאמר המפקח שריג מוקדם יותר בכנס ואמר כי "עם כל הכבוד לטכנולוגיה, אנחנו מנהלי עסק. כל מה שמלמדים אותנו - איך לדווח, איך להשיג את הציוד הכי משוכלל - אני לא יודע אם אנחנו לא חוטאים למטרה. יש הבדל עצום בין הרצוי והמצוי: הרצוי הוא שחברות הביטוח תהיינה טובות ואמינות לשרת את הציבור ולעמוד בהתחייבויות; המצוי הוא איך אני נראה כלפי הפיקוח. הגזמנו", אמר אליהו.

כמו כן, אליהו התייחס בדבריו גם להליך בחירת הדירקטורים בבנק לאומי, כשלב מכריע לקראת בחירת יו"ר חדש לבנק.

"יש דבר אחד שנורא מפריע לי בשנה האחרונה: בנק לאומי לא מופרט בתודעת הציבור. משום מה הציבור חי באשליה שבנק לאומי שייך למדינת ישראל. יש ועדת מניות, יש לה את כל היכולות למיין מי הדירקטור הראוי. אז עשו סימפוזיון, אסיפה, לפני שבוע כדי לבחור דירקטורים. אבל 90% מהבנק שייך לציבור ומשום מה קשה למדינה להשתחרר מהמניות. אנא תגידו למדינה שתואיל בטובה למכור את יתרת המניות ותאפשר לבעלי המניות לבחור את יו"ר הדירקטוריון כמתבקש על פי חוק".