לא כל מניות הנפט נוצרו שוות

מניות האנרגיה בארה"ב בצרות - יש הזדמנויות קנייה בכתם הנפט המתפשט במפרץ מכסיקו

בעוד שבישראל מגזר האנרגיה הוא שיחת היום, כל יום, סובל מגזר הנפט האמריקני ממציאות קודרת. ואולם, לא כל מניות הנפט נוצרו שוות.

בעוד מניות חברות הנפט האמריקניות הקשורות לשימוש במקדחי העומק של חברת Deepwater Horizon בלב ים, ומניות של חברות הפועלות במפרץ, סופגות ירידה במחיריהן, מתגלות בתוך מגזר זה הזדמנויות השקעה בשלות של החברות הקודחות ביבשה.

20 באפריל 2010 יירשם בהיסטוריה ולא יישכח, בעיקר בקרב חברות ופעילים הקשורים למגזרי האנרגיה ואיכות הסביבה. זה היום שבו מקדח חברת Deepwater Horizon שנועד לקידוחי עומק בלב ים, התפוצץ וגרם הרס רב ושפיכת נפט אל תוך הים, במפרץ מקסיקו ולמרחקים, עד לחופי המפרץ בארה"ב.

מאותו יום גורלי, לא עובר רגע בו אנו יכולים להימלט מעצמת שיטפון החדשות על הפיצוץ ופרטיו, ועל קושיי ההתגברות על ההרס האקולוגי הקולוסאלי שנגרם.

שמות חברות אנרגיה ונפט הוכתמו בכל פינה של העיתונות והמדיה. סבלו, וסובלות, מהמצב בריטיש פטרוליאום , טראנס אוושן - RIG, האליברן - HAL, אנאדרקו - APC, קמרון- CAM.

הרבה מניות אחרות הקשורות לנפט סבלו מההדים הנגטיביים הטיפוסיים לאירוע. זה גם טבעי שקהילת המשקיעים בעולם ששה לזרוק מניות הקשורות לנפט אל מתחת לגלגלים.

האם זה כל הסיפור? התשובה היא, לא. המשקיעים בעולם השכילו להפריד בין הנכון ללא נכון, ורק הענישו בצורה משמעותית את מניות החברות הקשורות למפרץ מקסיקו או לקידוחים בלב ים, אך לא את מניות החברות הקודחות ביבשה.

המשקיעים הצביעו עם הדולרים שבכיסיהם והתוצאות משתקפות בתנודת המחירים מטה של הנפגעות מהאירוע, ותנודה מעלה של הקודחות ביבשה. באמצעות מדדי המקרו והמיקרו של שיטת Point & Figure איתרנו את אלה הנשלטות ע"י המוכרים, והאחרות הנשלטות ע"י הקונים, ומצאנו מניות ממגזר האנרגיה והנפט אשר מאז מועד האירוע הגיעו לשיאים.

זו בהחלט תופעה מרשימה, כי בנוסף למשבר הפיצוץ שבמפרץ, השווקים בעולם נתונים ללחץ מוכרים בששת השבועות האחרונים, ורוב מדדי השוק רחוקים מהשיא שלהם באפריל.

לקחנו כדוגמא את מניית SM שביצועיה מוצגים להלן. היא מראה סידרה של שיאים עולים ושפלים עולים מאז השפל של מרץ 2009 ב- 11.50 דולר. לא רק זאת, המניה יצרה בשבוע שעבר שיא חדש ב-47 לאחר איתות קניה ב-45.

אברהם קוגל מניית אס אם אנרגיה
 אברהם קוגל מניית אס אם אנרגיה


חוזקה של המניה גם מתבטא בכך שבכל תיקון של השוק מטה היא יורדת פחות ובכל עלייה היא עולה יותר, סטייה חיובית ביחס לשוק. גם לפי קריטריון של חוזק יחסי, SM חזקה לטווח הקצר וגם לטווח הארוך מול השוק וגם מול עמיתיה במגזר האנרגיה והנפט. גם המומנטום השבועי שלה הסתובב לפני מספר ימים מעלה. היעד של המניה 68 דולר.

במבחן הניתוח הכלכלי פיננסי, צפי הרווח לשנה המסתיימת בדצמבר 2010 הוא 1.09 דולר למניה, 36% מעל שנה שעברה, ו-1.48 דולר לשנה המסתיימת בדצמבר 2011, 36% מעל שנת 2010. במחיר 43.87 דולר המכפיל הוא 29.7 וה-PEG 0.83. הרווח הנקי עומד על 12% והתשואה על הון עצמי 8%.

בחודש מאי שחלף, ארבעה אנליסטים דרגו את SM כקניה חזקה, שניים כקניה רגילה ושניים כהחזקה. איזור הקניה הרצוי הוא במחיר 41-43 עם סטופ ב-42 ומתחתיו 36.5 דולר.

מעניין שגרף המנייה מעלה, הראה לנו את ידם העליונה של הקונים, מבלי לדעת מראש מה המידע הכלכלי-פיננסי העומד מאחורי ההחלטות של הקונים. לאחר חיטוט במסמכי החברה, אכן מצאנו את הצהרת ההנהלה: " בשנתיים האחרונות, סטתה SM בקביעות מקידוחים בחופי המפרץ והמפרץ הפרסי, ופנינו לתכניות קידוח ביבשה, המספקות לנו שנים רבות של אספקת מלאי של ציוד קידוחים". בנוסף , לא עשינו בשנה האחרונה אף השקעה משמעותית בחופי המפרץ והמפרץ הפרסי".

היתרון בשיטות Point & Figure והשיטה הטכנית הוא שיש לנו את הכלים לזהות מניות בעלות תכונות התואמות עלייה או ירידה, עוד לפני שנגיע למידע הכלכלי-פיננסי התומך בתנודת המחירים שלהן.

באיזה שוק קורים הדברים? למרות התנודתיות הגבוהה והשינויים התכופים של מדדי הטווח הקצר, מעלה ומטה, השוק בכוון מטה אך נמצא במכירת יתר ועדיין קיימת סבירות לגל תיקון מעלה, לפני שנחזור לגל הירידה בו נוכל ליהנות משורטים.

המדדים יגידו.

  • אברהם קוגל הינו מנתח שווקים גלובליים בכיר, מומחה עולמי בשיטת Point & Figure DWA, ומביא השיטה עם הסמכה בלעדית בישראל. קוגל סוחר פעיל בשוק ההון ומנהל תחום Point & Figure DWA במרכז להשכלה פיננסית מבית Matrix, וחלק מצוות אתר www.pnf.co.il ללימודי שוק ההון.
  • ניתן ליצור קשר במייל: info@pnf.co.il
  • אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו- עושה זאת על דעת עצמו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.