מנכ"ל משהב"ט: "לעשות מה שאפשר כדי לשמור על הקשר עם טורקיה"

"הרעיון הוא לשמור על האור בקצה המנהרה" ■ "קל לשבור את כל הכלים, אבל לפחות מבחינת הממסדים הביטחוניים, כל עוד אנו מוסיפים לחלוק אותם אינטרסים - הרבה יותר מתקבל על הדעת לעשות כל מה שאפשר כדי לשמר את הקשרים, שמשתלמים לשני הצדדים"

ישראל מוסיפה למכור נשק וציוד צבאי לטורקיה למרות אירועי המשט לעזה. זאת על פי הסכמים שנחתמו זמן רב לפני הידרדרות היחסים ביניהן. הממסדים הביטחוניים בישראל ובטורקיה מעדיפים לא לבטל את ההסכמים, במאמץ לשמור על הקשרים הצבאיים בין שתי המדינות. כך מוסר העיתון "דיפנס ניוז" בידיעה מאנקרה.

מנכ"ל משרד הביטחון, אודי שני, ביקר בטורקיה באפריל וניצל את ההזדמנות כדי להציע כמה תחומים נוספים לשת"פ צבאי בין שתי המדינות. ב-1 ביוני, אחרי תקרית המשט, אמר שני כי מבחינת ישראל הצעתו בעינה עומדת. "הרעיון הוא לנסות לשמור על האור בקצה המנהרה", המשיך שני. "קל לשבור את כל הכלים, אבל לפחות מבחינת הממסדים הביטחוניים כל עוד אנו מוסיפים לחלוק אותם אינטרסים, הרבה יותר מתקבל על הדעת לעשות כל מה שאפשר כדי לשמר את הקשרים, שמשתלמים לשני הצדדים".

"הצענו כמה אופציות להמשך השת"פ", אמר שני. "לא משהו בומבסטי, אלא יוזמות צנועות יותר שימלאו תפקיד חשוב במאמץ לשמר את הקשרים בין הממסדים הצבאיים של שתי המדינות. טרם קיבלתי תגובה חיובית להצעתי, אבל אני מוכן להמתין".

"כיום, רוב תוכניות (הרכש) הקיימות עם ישראל קשורות למאמצינו להיאבק בטרור, והן יימשכו", אמר לשבועון פקיד רכש טורקי. כך, למשל, משתמש צבא טורקיה במ"לטים תוצרת ישראל למעקב אחרי ארגון המוגדר ארגון טרור על ידי משרד החוץ האמריקני.

חוזים בשווי מיליוני דולרים

על-פי "דיפנס ניוז", בין תוכניות הרכש שנמצאות בתוקף אפשר למצוא:

חוזה בשווי 183 מיליון דולר לאספקת מל"טים מדגם "הרון" לשהייה ממושכת באוויר בגובה בינוני.

חוזה להחכרת מל"טים מדגם "דומינטור" מתוצרת ארונאוטיקס דיפנס סיסטמס.

אשתקד חתמה חברת רכבי היבשה הטורקית BMC חוזה בשווי כמה מאות מיליוני דולר עם סוכנות הרכש הטורקית לייצור 468 רכבי לוחמה ממוגני מוקשים וחסיני מארבים (MRAP). המודל של BMC מבוסס על רכב הלחימה הישראלי נאוויגייטור, שפותח בישראל על ידי חברת התכוף.

חברת אלביט מספקת מערכות אוויוניקה מסוימות לפרויקט השדרוג של מטוסי האימון T-38 של חיל האוויר הטורקי.

תע"ש וחברת האלקטרוניקה הטורקית אסלאן, ששדרגו יחדיו 170 טנקי מערכה מדגם M60 של צבא טורקיה בעסקה בשווי 670 מיליון דולר, חתמו בסוף 2009 על עסקה חדשה לשיתוף פעולה בשדרוג טנקים M60 למדינות העולם השלישי.

ממשיכים ברמות מופחתות

אנליסטים ביטחוניים באנקרה אומרים כי נוכח המתיחות הרבה בין שתי המדינות, לא סביר כי בעתיד הקרוב ייחתמו חוזים חדשים בהיקף גדול למכירות נשק ישראלי לטורקיה. עם זאת גורמים ביטחוניים רשמיים בטורקיה ובישראל אומרים כי מטרתם היא לשמר את שיתוף הפעולה הביטחוני הקיים, אך ברמות מופחתות.

באשר להצעתו של שני, מקורות ישראלים אחרים מציינים כי לראש ממשלת טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, יש זכות וטו כאחד מיושבי הראש המשותפים של הוועדה הטורקית לרכש צבאי. לפיכך הפוליטיקה עלולה להכריע אפילו את ההצעה הישראלית הצנועה ביותר.

11
 11