השגיאות של יאיר שמיר, חיים מר, גזי קפלן ועמוס מלכא

‏בכירי התעשיינים התוודו במושב תעשייה בכנס התעשיינים השלישי של ‏BDO‏ זיו האפט על שגיאות ניהוליות שעשו ■ גזי קפלן: "אנחנו לא ניחנים ביכולת לאפשר לטעות, ולאפשר ללמוד מהטעויות"‏

‎‎‏"עשינו רכישות טקטיות מדי ולא אסטרטגיות שניתן היה למנף, ולאחר מכן היינו צריכים לשנות מהלכים", התוודה היום (ד') עמוס מלכא, מנכ"ל פלסן סאסא. את דבריו אמר בכנס התעשייה השלישי של ‏BDO‏ זיו האפט בשת"פ עם התאחדות התעשיינים. במושב שהנחה רו"ח אודי סביצקי שותף ב-‏BDO‏ זיו האפט, התוודה עוד מלכא כי שגיאה נוספת שעשה כמנכ"ל הייתה ש"את ההצלחה הפנומנלית בשוק האמריקני לא הצלחנו להעביר לשאר העולם".

גזי קפלן, מנכ"ל קבוצת אסם התייחס לדבריו של מלכא באמרו: "אסטרטגי זה תמיד עסק שמפסיד כסף - מחזיקים אותו כי הוא אסטרטגי". ‏

חיים מר,יו"ר ח.מר, היכה על חטא על כך שהחברה לא יצאה לפעילות בחו"ל קודם לכן. חשבתי שהבשורה שלנו כאינטגרטור בתחום התקשורת ברחבי העולם קטנה וטעיתי בזה כי היה לנו בפירוש מה להציע".

הווידוי האחרון היה של יאיר שמיר, יו"ר התעשייה האווירית. "טעות שעשיתי כמנכ"ל של סטארט-אפ, הייתה שהסתחררנו מההצלחה המהירה שהיתה לנו עם מוצר ראשון. יצאתי לכבוש את העולם עם מודל אחד בלבד והקמת חברה מקומית 100% בבעלותנו בו זמנית בארה"ב ובאירופה. אבל לא היה באמתחתי מספיק כסף לתמוך בשתי הפעילויות האלה בעיקר בתרחיש של יום סגריר. צריך לצאת עם מספיק כסך בשביל ה-‏Worst Case‏".

גזי קפלן ציין בהקשר הזה כי היכולת ללמוד מהטעויות יש לה חשיבות עצומה, "ואני לא בטוח שאנחנו ניחנים ביכולת לא רק לאפשר לטעות, אלא בעיקר לאפשר ללמוד מהטעויות".

כשנשאלו חברי המושב על הצלחות, סיפר שמיר, כי התעשייה האווירית מכרה בשנים שלפני 2006 בסדר גודל של 3.5 מיליארד דולר, 20% מזה בארה"ב, וזה לא סדר גודל רלבנטי. התחילה עבודת נמלים מבחינתנו להקים חברה בארה"ב כדי לפרוץ לשוק הזה בהיקף ראוי", סיפר שמיר.

‏"קודם כל היה צריך לאתר את המדינה הנכונה. הוביל את הפעילות הזאת תא"ל במילואים עוזי רוזן, שהיום מנהל את הפעילות בארה"ב. הוא אמר שכדאי ללכת דווקא דרך הקפיטול, דרך אנשי הקונגרס. עשינו סיור וראיינו סנטורים ואנשי קונגרס וככה הגענו למיסיסיפי. בספטמבר הקמנו במיסיסיפי חברה שהייתה רווחית מהרגע הראשון וצומחת. השקענו בה ואנחנו בהמראה".

‎‎עבודה בחו"ל כרוכה בגניבות, איך מתמודדים עם זה?

‏‎‎חיים מר: "כשיש בעיה של רווחיות זה רמז בוטה שמחייב בדיקת המנהל. הבעיה הזאת קיימת בכל מקום בעולם. הניסיון שלנו עם המנהלים המקומיים לעומת זאת הוא טוב מאוד. המנהל המקומי שלנו בצ'ילה ובבוליביה גם הוא מנוה מצוין. יש כל מיני מקרים. אם משקיעים טוב במנהלים מקבלים תמורה יותר טובה".

ישראל מקוב, שלקח חלק בכנס, אמר באשר למשבר באירופה, ברגע שיש מצב כזה יש המון הזדמנויות. "אני מציע לכל אחד מכם לא להיבהל. להיכנס לשוק, ללמוד אות" חברות שלא יודעות להתמודד עם שינויים".