חשש ש-BP לא תוכל להתגבר על המשבר ולעמוד בהתחייבויות

מאז הפיצוץ שהביא לדליפת הענק ב-22 באפריל איבדה המניה יותר ממחצית משוויה ■ בשוק התרוצצו שמועות כי החברה לא תחלק את הדיבידנד בסך כ-2.6 מיליארד ד' ב-21 ביוני ■ ה-CDS של החברה זינקו הערב

מניית BP צללה הערב בבורסת ניו יורק ביותר מ-15% לרמה הנמוכה מ-30 דולר, מחצית משוויה ערב הפיצוץ שהביא לדליפת הנפט הענקית במפרץ מכסיקו ב-22 באפריל אז נסחרה ב-60 דולר. המניה מרכזת מחזור אדיר של יותר מ-220 מיליון מניות לעומת מחזור ממוצע של 25.4 מיליון מניות ב-3 החודשים האחרונים.

נראה כי המניה מצויה תחת לחץ על רקע החששות בשוק ליכולתה של BP לשרוד את המשבר. זוהי אינה רק השמועה בדבר האפשרות כי החברה לא תחלק את הדיבידנד לו התחייבה ב-21 ביוני בסך של כ-2.6 מיליארד דולר, אלא חשש אמיתי לגורל החברה, כאשר היה כבר מי שאמר ביום בשוק כי המניה הולכת לאפס. הלחץ על המניה גבר עם פרסום דבריו של אנליסט תעשיית הנפט, מת'יו סימונס באתר המגזין פורצ'ן בו עלה שאלות ביחס להתחיבויות החברה ויכולתה לשרוד את המשבר.

גם התבטויותיו של פול סמית', מנהל הסיכונים הראשי במוביוס כי BP תשרוד את הדליפה במפרץ, אך ענקית הנפט תיפגע מכך למשך שנים רבות, לא חיזקו את רצון המשיעים להמשיך ולאחוז במניה.

"ה-CDS (Credit default swaps) אותם חוזים המגינים מפני חדלות פירעון של החברה מזנקים הערב על רקע חששות השוק ביחס ליכולתה של BP לעמוד בהתחייבויותיה" אמר מנהל הסיכונים ממוביוס והוסיף, "לדעתינו חוסר הוודאות ביחס להיקף ההתחייבויות הוא גדול מדי כרגע. שוק ההון אומר -אנחנו לא רוצים להחזיק כרגע מניה שכזו, וה-CDS מצביע על כך שגם האג"ח של החברה מסוכן יותר.

BP דיווחה בסוף שנת 2009 על תזרים מזומנים מפעילות בסך 27 מיליארד דולר, כאשר סל ההתחייבויות היוו כ-56% מסך הנכסים במאזן החברה והסתכמו בכ-235 מיליארד דולר.