העליות בוול סטריט התחזקו: מגזרי האנרגיה והמחצבים הובילו

טבע עלתה 2.6%, טאואר זינקה 7.8% ■ נשיא קרן המטבע הבינלאומית הרגיע כי "משבר החוב באירופה כבר נמצא תחת שליטה"; האירו זינק מול הדולר ■ BP תיקנה את הנפילות אמש עם זינוק של 12.2%

המדדים המובילים בוול סטריט נסחרו היום (ה') בעליות שערים חדות למן הפתיחה. בצהרי היום היה נדמה ששוב הירידות יתמתנו ואולי ימחקו, אבל היום התסריט היה שונה והעליות הלכו והתחזקו עד לסיום. זאת, כאשר בורסות אסיה ננעלו מוקדם יותר בעליות ובורסות אירופה רשמו עליות חדות למדי.

ברקע, אותות הרגעה הועברו לשווקים ממנהיגים כלכליים ואירופיים מוערכים. האירו ממשיך בתיקון ומזנק ב-1.1% לרמה של 1.2107 דולרים לאירו וגם הנפט המשיך היום לטפס והשלים עלייה של 5.5% ב-3 ימי המסחר האחרונים.

גורו ההשקעות היהודי ג'ורג' סורוס התבטא היום, בכנס בוינה, בנוגע למשבר החובות באירופה. סורוס אמר כי "נכנסנו למערכה השניה של המשבר כאשר המשבר הפיסקלי באירופה מתרחב". הוא הוסיף ש"התמוטטות המערכת הפיננסית כפי שאנו מכירים אותה היא אמיתית והמשבר רחוק מלהסתיים. כאשר השווקים הפיננסים החלו לאבד אמון באשראי של מדינות ריבוניות, יוון והאירו נכנסו למרכז הבמה, וההשפעות של זה צפויות לבוא לידי ביטוי בכל העולם".

גם הפרופ' נוריאל רוביני, הנמצא ברומא, דיבר היום. רוביני אמר כי "על הממשלות באירופה וה-ECB לפעול: הבנק המרכזי צריך להוריד את הריבית לאפס ולפעול עוד בהרחבה מוניטארית במטרה לצמצם את ההשפעות של הצמצום הפיסקאלי הקשה שנוקטות הממשלות במטרה להיאבק בגרעונות".

נשיא קרן המטבע הבינלאומית, דומיניק שטראוס קאהן, הרגיע היום כי "משבר החוב באירופה כבר נמצא תחת שליטה". בנוסף הוא ציין כי הקרן עדיין צופה שהצמיחה הגלובלית ב-2010 תסתכם בכ-4.2%. "בזמן שרמות החוב הגבוהות עדיין מעלות חששות לצמיחה, בעיקר באירופה, הממשלות עכשיו באמת מחויבות לנושא והבעיה כבר נמצאת תחת שליטה", אמר קאהן בראיון לסוכנות בלומברג.

בנוסף, נשיא האיחוד האירופי, הרמן ואן רומפוי, אמר בהתחייבות חסרת תקדים כי במידת הצורך היקף קרן הייצוב של 750 מיליארד אירו (905 מיליארד דולר) יורחב."כרגע אין שום סימן לצורך בהרחבת היקף קרן הייצוב. אבל, במקרה שהיקף הקרן לא יהיה מספיק כדי לעמוד במטרות שהוצבנו מראש, התשובה שלי היא פשוטה: נרחיב את הסיוע שלנו".

עוד באירופה, היום הותיר הבנק המרכזי את הריבית על 1%. ז'אן קלוד-טרישה, נגיד הבנק המרכזי של האיחוד האירופי, כינס כהרגלו מסיבת עיתונאים, שם הוא הגיב על החלטת הריבית וענה לשאלות העיתונאים, הנוגעות - איך לא - למשבר החובות המתפשט באירופה. "הלחצים האינפלציוניים באירופה נותרים חלשים", אמר טרישה. "אנו מצפים שהתמ"ג יצמח בקצב מתון אך מספק. ההתאוששות העולמית, יחד עם מדיניות ההרחבה המוניטארית, יספקו תמיכה לכלכלת אירופה. עם זאת, הצמיחה תמותן בשל האבטלה הגבוהה ותוכניות הקיצוצים הממשלתיות".

בזירת המאקרו בארה"ב, כמדי יום חמישי, פורסמו בשעה 15:30 שעון ישראל, נתוני הדו"ח השבועי בדבר מספר התביעות הראשוניות לדמי אבטלה. הנתון הצביע על עלייה ל-456 אלף תביעות, לעומת צפי לירידה לרמה של 450 אלף תביעות חדשות. זאת, לעומת 453 אלף תביעות בשבוע שלפני כן. במקביל, פורסם המאזן המסחרי של ארה"ב לחודש אפריל. הגרעון התרחב קלות ל-40.3 מיליארד דולר לעומת צפי ל-41.2 מיליארד דולר ולעומת 40 מיליארד בחודש מארס.

נתוני חברת מחקר השוק RealtyTrac הראו היום כי מספר הבקשות לעיקולים בארה"ב ירדו במאי ב-3% ל-322,920 במאי לעומת חודש אפריל, זאת כאשר מספר העיקולים עלה בכ-1% לעומת השנה בקודמת.

מניות במוקד: BP תיקנה, טאואר זינקה

מניות האנרגיה והמחצבים הובילו את העליות. פוטאש זינקה, ביחד עם נובל אנרג'י. מניית BP המשיכה לרכז עניין ורשמה עליות חדות, זאת לאחר שצללה אמש בבורסת ניו יורק ביותר מ-15% לרמה הנמוכה מ-30 דולר, מחצית משוויה ערב הפיצוץ שהביא לדליפת הנפט הענקית במפרץ מכסיקו ב-22 באפריל אז נסחרה ב-60 דולר.

מניית גולדמן זאקס הגיבה בירידה חדה לדיווח על כך שחברת קרנות הגידור האוסטרלית בייסיס קפיטל הגישה אתמול נגדה תביעה בהיקף מיליארד דולר, בטענה שהבנק גרם לפשיטת רגל של אחת הקרנות שלה, לאחר שרכשה ניירות ערך מגובי משכנתאות של הבנק.

מניית טאואר זינקה וסגרה את הפער מול תל-אביב. היום השתתפה החברה בכנס השנתי של UBS בניו יורק. בשבוע הבא צפויה החברה להציג גם בכנס התכנון השנתי שיערך בקליפורניה. נציין כי מפגשים שכאלה הביאו בעבר הלא רחוק להתעניינות גוברת בחברה ולתחילת סיקורה על ידי בתי השקעות שונים.

חברת נייס מערכות דיווח היום רשמית על חתימת הסכם לרכישת חברת איגלו (eglue), ספקית פתרונות זמן-אמת להנחייה וקבלת החלטות, תמורת 29 מיליון דולר ועוד 6 מיליון דולר נוספים בכפוף לביצועים. העסקה צפויה להיסגר ברבעון השלישי של 2010, והנהלת איגלו וצוות העובדים מצטרפים לנייס.

מניית קמטק סגרה ללא שינוי. בנק ההשקעות Chardan Capital Markets, סבור כי קמטק נסחרת כיום נמוך משווייה האמיתי ומציב מחיר יעד של 4 דולר למניית קמטק עם המלצת קנייה. על פי Chardan, ההתרחבות של קמטק לענף ה-Front-End בשוק בדיקות השבבים, יחד עם מוצרי חברת Sela שנרכשה על ידה ב-2009 צפויים להגדיל את הכנסותיה השנתיות בכ-20-30 מיליון דולר. גורם נוסף המשפיע לטובה על עסקיה של קמטק היא כניסתה לשוק ה-LED המתפתח. ב-Chardan צופים כי תגיע לאיזון על בסיס GAAP ברבעון השני של 2010 ותציג צמיחה משמעותית בהכנסותיה בשנים 2010-2011.