מתגוננים מרעידות אדמה: פרויקטים תמ"א 38 בר"ג ובבת-ים

בבת-ים יתבצע הפרויקט ברחוב השקמה בעיר, ובו יחוזק וישופץ בניין בן 4 קומות ו-32 דירות

חרף האתגרים הכלכליים שמציבים פרויקטים לחיזוק מבנים בפני רעידות אדמה במסגרת תמ"א 38, שני פרויקטים חדשים של חברת אגם שביט יוצאים לדרך ברמת גן ובבת ים.

רק בשבוע שעבר חשף "גלובס" כי מו"מ בין חברת אשדר לבין דיירי רחוב דניאל מוריץ בתל אביב התפוצץ, וההערכות הן שאפילו ברמת אביב עסקת תמ"א 38 זו לא הייתה כדאית לאשדר. הכדאיות הכלכלית המועטה שבפרויקטים אלה, על פי המתווה הנוכחי של תמ"א 38, מציעה מעט תמריצים לקבלנים; על-פי נתונים של ארגון הקבלנים והבונים בת"א יפו-בת ים, לוועדות התכנון הוגשו עד כה 250 בקשות ליישום תמ"א 38 בארץ, מהן אושרו 70 תוכניות ורק 12 פרויקטים הושלמו.

חרף האתגרים הצפויים, חתמה חברת אגם שביט על שתי עסקאות לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה במסגרת תמ"א 38. הפרויקט הראשון יתבצע ברחוב השקמה בבת ים, ובו יחוזק וישופץ בניין בן ארבע קומות ו-32 דירות. בתמורה לחיזוק, ייבנו שתי קומות נוספות על גג הבניין, שיכללו שמונה דירות גג חדשות בנות חמישה חדרים, בשטח כולל של 1,040 מ"ר. העלות המשוערת של כל דירת גג, בשטח של כ-130 מ"ר, מוערכת בכ-1.5 מיליון שקל.

הפרויקט השני יתבצע ברחוב טרומן ברמת גן, בבניין בן שלוש קומות ובו 12 דירות. במסגרת הפרויקט תבצע אגם שביט חיזוק למבנה נגד רעידות אדמה, ושיפוץ חזיתי הכולל לובי חדש, התקנת מעליות והחלפת תשתיות ישנות. בתמורה, ייבנו שתיים וחצי קומות על גג הבניין, הכוללות שש יחידות דיור חדשות: שלוש דירות בנות ארבע חדרים בשטח של 100 מ"ר; שני מיני-פנטהאוזים בשטח של 130 מ"ר; ופנטהאוז בשטח של 160 מ"ר. העלות המשוערת עומדת על כ-1.7 מיליון שקל עבור דירת ארבעה חדרים, כ-2.5 מיליון שקל עבור מיני-פנטהאוז וכ-3.2 מיליון שקל לפנטהאוז.

בנוסף לפעילות במרכז הארץ, פיתחו בעלי חברת אגם שביט, עו"ד אביב טסה ואייל אוכמן, מודל עסקי שיאפשר את חיזוקם של מבנים בפריפריה תמורת התקנה של פאנלים סולאריים. ברווח ממכירת החשמל למדינה תחזק החברה את המבנה.