רפורמה בדיני תעבורה: ביהמ"ש לתעבורה ידון רק בעבירות חמורות

הנהלת בתי המשפט ופרקליטות המדינה מגבשות רפורמה מקיפה באכיפת דיני התעבורה, ולפיה בתי המשפט לתעבורה יתמקדו בדיונים בעבירות חמורות, והעבירות הקלות יעברו למסלול של אכיפה מינהלית

הנהלת בתי המשפט ופרקליטות המדינה מגבשות רפורמה מקיפה באכיפת דיני התעבורה, ולפיה בתי המשפט לתעבורה יתמקדו בדיונים בעבירות חמורות, שהפרקליטות תימנע מלחתום על הסדרי טיעון בעניינן, והעבירות הקלות יעברו למסלול של אכיפה מינהלית.

במקביל, שר המשפטים יעקב נאמן מבקש מהממשלה להסמיך אותו לקבוע כי בכל מחוז שיפוט יקום בית משפט מרכזי לתעבורה, במטרה לרכז את הטיפול בכל תיקי התעבורה בבתי משפט בודדים.

לדברי מנהל בתי המשפט, משה גל, שדיבר הבוקר (ה') בוועידת ישראל לתחבורה בראשון-לציון, אין כל סיבה לקיים משפט פלילי מלא למי שעבר עבירת תעבורה קלה כגון נהיגה ללא רישיון.

"הליך פלילי הוא מורכב ומסורבל", אמר גל, "די בספק סביר כדי שהוא ייצא זכאי, והעבירות הללו לא מתאימות למשפט פלילי".

לדבריו, בתי המשפט לתעבורה צריכים לעסוק רק בעבירות הגורמות תאונות דרכים ובעבירות חמורות כגון גרימת מוות ברשלנות.

עם זאת, גל שלל את הגישה הגורסת כי יש להחמיר בענישה על עבירות תעבורה במטרה לייצר הרתעה. "קיים מיתוס שלפיו החמרה של בתי המשפט בעניין מסוים תמגר את הפשע", אמר, "אך כל המחקרים מראים כי הדבר אינו כך. ענישה כשלעצמה לא תתקן את הנורמות. הענישה לא צריכה להיות חמורה מאוד, אלא מידתית והולמת לחומרת העבירה".