CNN: ישראל תסכים להשתתפות בינ"ל בחקירת אירועי המשט

(עדכון) - קודם לכן טען וויקלי סטאנדארד: "ארה"ב תתמוך בוועדת חקירה של או"ם לבדיקת אירועי המשט" ■ השבועון הימני, הידוע בהתנגדותו לאובמה: הממשל הודיע לממשלות זרות על כוונתו לתמוך בחקירה כזו ■ הממשל נמנע מהכחשה גורפת של הידיעה * "הבית הלבן מתנער מחששות שחקירה כזו תהיה חד-צדדית לחלוטין"

גורמים ישראליים רשמיים אומרים, כי יסכימו להשתתפות בינלאומית בחקירה ישראלית על אירועי המשט לעזה. כך מסרה אמש (ו') רשת CNN בידיעה מוושינגטון.

שגריר ישראל בוושינגטון, מייקל אורן, אמר אתמול, כי ישראל תודיע "בימים הקרובים" על הרכב ועדת החקירה, אך נמנע מלדון באפשרות שיישתתפו בה זרים. אולם הגורמים הרשמיים הישראליים, שביקשו לא לנקוב בשמם, בגלל רגישות הנושא, אור ל-CNN, כי תהיה השתתפות בינלאומית בחקירה. הם לא יכלו לאשר שמועות שמדובר בנציגים אמריקניים.

קודם לכן מסר "וויקלי סטאנדארד", כי פקידים בכירים בממשל אובמה מדווחים לממשלות זרות, שהממשל מתכוון לתמוך ביזמה של חברות או"ם בשבוע הבא להקים ועדת חקירה עצמאית, בחסות או"ם, לבדיקת התנהגות ישראל בפרשת המשט לעזה.

"סטאנדארד" הוא שבועון ימני, שמזוהה עם המפלגה הרפובליקנית, ושמאופיין בביקורות תכופות על תחומי פעילויות שונים של ממשל אובמה. על רקע זה רווחו הערכות, שמדובר בברווז. בעל הידיעה, וויליאם קריסטול, עורך השבועון, נמנה עם קבוצת הניאו-קונסרבטיבים, שדחפה למלחמה בעיראק ושידועה כתומכת חזקה של ממשלות ימין בישראל. החבר הבולט ביותר בקבוצה היה דיק צ'ייני, סגנו של ג'ורג' בוש.

הממשל נמנע אמש מהכחשה גורפת של הידיעה. בתגובה על פניית גלובס, אמר פקיד ממשל בכיר: "כפי שאמרנו מההתחלה, אנו תומכים בחקירה בהובלת ישראל בנסיבות תקרית המשט, חקירה שתהיה אמינה, ללא פניות ושקופה".

הוא הוסיף: "אנו פתוחים לדרכים שונות כדי להבטיח את אמינות החקירה בניהולה של ישראל, לרבות השתתפות בינלאומית, ואנו מנהלים שיחות אינטנסיביות עם שותפינו הישראליים מזה כמה ימים כיצד להתקדם".

פקידים בסטייט דיפרטמנט אמרו לגלובס, כי "איננו יודעים על שום הצעת החלטה בנושא חקירת אירועי המשט שתידון בשבוע הבא באו"ם".

לדברי הפקידים, "אנו מבינים שמזכ"ל או"ם שוקל אופציות בינלאומיות ודבר זה נמצא בהחלט בסמכותו". הם חזרו על מה שכבר נעשה מנטרה של הממשל: ארה"ב מצפה שממשלת ישראל תערוך בהקדם האפשרי חקירה "שקופה, בלתי תלויה ואמינה". מאוחר יותר, בתדרוך לכתבים, אמר דובר הסטייט דיפרטמנט, כם גם לטורקיה זכות לנהל חקירה משלה.

שגרירת ארה"ב באו"ם תומכת בוועדה בינ"ל

"וויקלי סטאנדארד" טוען, שהבית הלבן מתנער משלושה חששות שנשמעים בארה"ב:

■ חקירה כזו תהיה מהלך יוצא דופן, שייחד את ישראל לרעה, מפני שתקריות הרבה יותר גרועות ברחבי תבל אינן מביאות למינוי ועדות חקירה של או"ם.

■ חקירה כזו תהיה חד-צדדית; היא תתמקד בלבדית בהתנהלות ישראל ולא תעסוק בהתנהלות טורקיה או חמאס.

■ הקמתה של ועדת חקירה כזו תיצור תקדים נורא של עריכת חקירות חיצוניות בתקריות שבהן יהיו מעורבים כוחות צבא או סוכני מודיעין אמריקניים, במאבק שמנהלת ארה"ב נגד הטרור.

יש ידיעות ששגרירת ארה"ב באו"ם, סוזן רייס, ממלאת תפקיד חשוב במאמץ להבטיח תמיכה אמריקנית בהקמת ועדת חקירה בחסות או"ם, אומר "סטאנדארד", אך, כפי שהדגיש פקיד בממשל, ההחלטה הסופית היא, כמובן, בידי הנשיא.

השבועון מציין, כי ממשלת ישראל מקיימת התייעצויות עם ארה"ב לגבי הקמת ועדת חקירה ישראלית, בראשות שופט עליון לשעבר, ובהשתתפות דמויות בינלאומיות מכובדות.

אבל, ממשל אובמה טוען ש"וועדה כשרה" כזו אינה טובה מספיק כדי להשביע את רצון הקהילייה הבינלאומית, או אפילו את רצונו של הממשל עצמו, לפי "וויקלי סטאנדארד".

על רקע זה, גוברות הקריאות בקונגרס לתמוך בישראל במאבקה נגד דעת קהל גלובלית עוינת. ביזמה דו-מפלגתית, קוראים עתה מנהיגי סיעות הרוב והמיעוט בסנט לעמיתיהם לחתום על מכתב שבו נקרא הממשל להוסיף ולתמוך בישראל בגופים בינלאומיים ולהטיל וטו על כל החלטה חד-צדדית ומוטה נגד ישראל.