ארה"ב: הממשל מורווח 4 מיליארד דולר על הלוואות ה-TARP

לראשונה, החזר הכספים לקופת האוצר האמריקני עלה על הסכום שטרם הוחזר ע"י המוסדות שזכו לסיוע במסגרת תכנית ה-TARP, כך עולה מדו"ח שהוגש בסוף השבוע לקונגרס

סכום הכסף שנאסף והוחזר לקופת האוצר האמריקני עלה לראשונה על יתרת החוב של כספי החילוץ שהעמיד הממשל במסגרת תכנית ה-TARP, כך הודיע בסוף השבוע משרד האוצר בארה"ב.

בדיווח המיוחד לחודש מאי שהועבר לקונגרס בנוגע לתכנית החילוץ, נכתב כי החזר הכספים הגיע לסכום כולל של 194 מיליארד דולר - 4 מיליארד יותר מסכום ההלוואה שטרם הוחזר ומסתכם כעת ב-190 מיליארד. עם זאת, סכום זה לא כולל יתרת תשלום של 106.36 מיליארד דולר שהממשל התחייב להעביר למוסדות שונים אך טרם העבירם. בסך הכל, מפרט הדו"ח, מסתכמות הלוואות הממשל שטרם הוחזרו בסכום של 296 מיליארד דולר.

במשרד האוצר האמריקני הציגו תחזית אופטימית גם באשר להמשך: על פי הדיווח שהוגש, לא מצפים שם לשלם יותר מ-550 מיליארד דולר מתוך הסכום של 700 מיליארד שהועמד לצורך התכנית. עד כה התחייב הממשל להעביר כ-490 מיליארד דולר למוסדות פיננסיים שונים והעביר בפועל כ-383 מיליארד.

"מדובר בעניין בסיסי של תזרים מזומנים", אמר בסוף השבוע שלא לייחוס בכיר בממשל האמריקני. "בהמשך הדרך, נראה הן החזרים והן תשלומים נוספים מצד האוצר כך שנהיה עדים לשני צידי המטבע". בין הצעדים המשמעותיים שתרמו להצטברות הכספים בקופת הממשל ניתן למנות את מכירה של 1.5 מיליארד מניות של קבוצת סיטיגרופ אשר הניבה רווח של 6.18 מיליארד דולר.

עם זאת, סגן המזכיר לענייני יציבות פיננסית הרב אליסון, פרסם בסוף השבוע הצהרה המכנה את ההישג הנוכחי "אבן דרך" בתכנית ה-TARP בה טען כי "מדובר בעדות נוספת לפיה תכנית ה-TARP משיגה את היעדים שנקבעו לה: לייצב את המערכת הפיננסית שלנו, ולהציב תשתית איתנה להתאוששות כלכלית".

על אף החזר הכספים וכן ההשקעה המוצלחה של הכספים שהוחזרו מצד הממשל, משלמי המסים בארה"ב עדיין עשויים להפסיד כתוצאה מהתכנית. ממשל אובמה העריך בחודש אוגוסט האחרון כי עלותה הכוללת של התכנית תסתכם לבסוף ב-341 מיליארד דולר, כאשר במאי שונתה התחזית והיא נאמדת כיום בהפסד של 105.4 מיליארד.