מונדיאל, HD וממירים מקליטים: האם הרייטינג אמיתי?

ל"גלובס" נודע כי למעלה מ-50 מאנשי הפיפל מיטר התחברו ל-HD, וחלק ניכר מהם אינו נמדד ברייטינג ■ מנכ"לית הוועדה למדרוג: "יש פה מפגש בין שידור בטכנולוגיה חדשה לבין מערכת הפיפל מיטר המתחדשת"

המעבר המהיר של צופים בחודש האחרון ל-HD, צפייה הולכת וגוברת בממירים מקליטים וב-VOD ומעבר של הוועדה למדרוג לשיטת מדידה חדשה, מטילים ספק בשאלה עד כמה נתוני הרייטינג המפורסמים בימים אלה משקפים את החשיפה האמיתית של הציבור לתוכניות הטלוויזיה.

ביום שישי האחרון נרשם סך צפייה נמוך, כאשר משחק המונדיאל בין אורוגוואי לצרפת הביא רייטינג של 13.5%, ואילו "כוכב נולד" הביאה את אחד הנתונים הנמוכים בתולדותיה עם 14.9%.

בתקופה זו של משדרים משמעותיים המשודרים זה מול זה - מונדיאל, "כוכב נולד" ו"הישרדות" - וההערכה היא כי ישנה צפייה הולכת ומוגברת בממירים המקליטים, שכן הצופים אינם רוצים להפסיד את המשדרים. לכך ניתן להוסיף את ההערכה שקרוב ל-100 אלף צופים שהצטרפו במבצעי yes ו-HOT לשירות טכנולוגי מתקדם רכשו גם ממירים מקליטים. צפייה באופן זה אינה נמדדת כלל.

ל"גלובס" נודע כי למעלה מ-50 מאנשי הפיפל מיטר התחברו ל-HD, וחלק ניכר מהם אינו נמדד ברייטינג.

לדברי מנכ"ל הוועדה למדרוג, ד"ר יפעת בן-חי-שגב, חלק ניכר מהצופים ב-HD כבר עברו לשיטת המדידה החדשה אשר מודדת אותם, אולם נותרו אחרים שעדיין לא נמדדים. כמו כן, לא ניתן לדעת בכל רגע נתון כמה אנשים בפיפל מיטר עוברים ל-HD, במיוחד בתקופה זו של מעבר משמעותי.

לכך ניתן להוסיף את העובדה שתנועת הצופים מביאה לכך שבימים של מזג-אוויר נוח, ובמיוחד בליל שבת, רבים מעדיפים לצפות במונדיאל מחוץ לביתם, במקומות ציבוריים. גם נתונים אלה אינם נמדדים.

"לא כל יום יש פה אירוע מיוחד שאנחנו יודעים מה התחלתו ומה סופו, ואשר מקור השידור שלו הוא ב-HD", אומרת בן-חי-שגב. "יש לנו פה תקופה מיוחדת, כי יש פה מפגש של שידור בטכנולוגיה חדשה שפוגשת את מערכת הפיפל מיטר המתחדשת שלנו. זה עניין נסיבתי לחלוטין, אבל צריך לזכור כי מדובר בתקופה שיש לה התחלה ויש לה סוף. בתקופת הזמן הזו הנתונים לא משקפים באופן מלא את הצפייה ב-HD".

באשר לשימוש המוגבר בממירים מקליטים אומרת בן-חי-שגב: "יש רק מדידה של צפייה באופן חי. זה לא השתנה. אנחנו מדווחים על צפייה באופן חי, וב-HD זה משוקף בחלקו".