הצעת חוק: ייאסר שימוש בפוטושופ להצרת היקפי גוף בפרסומות

כמו כן תיאסר העסקת דוגמניות בתת-משקל ■ חה"כ רחל אדטו ודני דנון: "תעשיות האופנה והפרסום יצרו מודל מעוות של דמותה של אישה אידיאלית, כאשר רבות מהדוגמניות המופיעות בפרסום מצויות במצב גופני של תת-משקל"

הצעת חוק חדשה של חברי הכנסת רחל אדטו (קדימה) ודני דנון (ליכוד), מציעים לאסור קמפיינים בהם מופיעים דוגמנים ו/או דוגמניות בתת-משקל, ומן הסתם לאסור גם את העסקתם של דוגמנים במצב זה.

כמו כן מציעים השניים לאסור שימוש בעריכה גרפית, לרבות בתוכנת מחשב (פוטושופ), "לצורך הצרת היקפי גופו של דוגמן שנעשה שימוש בדמותו בכל פרסום המיועד לציבור".

בהסבר להצעת החוק כותבים הח"כים אדטו ודנון: "שכיחותן של הפרעות אכילה, לרבות אנורקסיה, מצויה בשנים האחרונות במגמת עלייה בחברה הישראלית, בעיקר בקרב נערות צעירות.

"מחקרים מוכיחים כי אחת הסיבות להפרעות אכילה בקרב צעירות הינו השפעת המדיה והפרסום, המציגים כמודל לחיקוי נשים רזות במיוחד, ובכך משפיעים על הסטנדרטים של בני-הנוער.

"תעשיות האופנה והפרסום בפרט יצרו מודל מעוות של דמותה של אישה אידיאלית, כאשר רבות מהדוגמניות המופיעות בפרסומות מצויות במצב גופני של תת-משקל. דמות זו משמשת מודל לחיקוי בעיקר בקרב נערות המנסות לרזות יתר על המידה.

"מטרתה של הצעת חוק זו היא לצמצם את שכיחותן של הפרעות האכילה בקרב הנוער. מחלת האנורקסיה הינה מחלה חשוכת מרפא בשלביה המתקדמים, שפוגעת כמעט בכל איבר ואיבר בגוף החולה ואף עלולה לגרום למוות. לפיכך, קיימת חשיבות רבה ליישום אמצעים לצמצום התפשטות המחלה בקרב צעירים וצעירות.

"הצעת החוק מתבססת על הגדרות למדדי משקל גוף תקין לפי התפלגות גובה כפי שהן מוכרות ברחבי העולם, לפיהן מצב גופני של תת-משקל מוגדר כערך מדד מסת גוף הנמוך מ-18.5.

"מוצע כי תיאסר הצגת צילומים של דוגמנים המצויים במצב גופני של תת-משקל בתשדירי פרסומת. ההצעה מתייחסת גם לסוכנויות הדוגמנות, אשר לא יוכלו להעסיק דוגמנים המצויים במצב גופני של תת-משקל.

"בנוסף, יחול איסור על שימוש בתוכנות מחשב לצורך הצרת היקפים של דמותם של דוגמנים בכל פעילות מסחרית, ובכלל זה פרסום תמונות בירחונים, עיתונים יומיים ומודעות פרסומת בשלטי חוצות".