הבנקים בונים בונקרים

המשקיעים בבהלה והבנקים ברחבי העולם בונים המוני כספות לאיחסון מטילי זהב

כמה מהבנקים ומחברות האבטחה הגדולים בעולם בונים כעת כספות חדשות לאחסון מטילי זהב בשווי עשרות מיליארדי דולרים, כדי להיענות לביקוש הגבוה שנובע ממחירי השיא למתכת האצילה הזו.

ההתעניינות הגוברת בזהב של משקיעים, שמודאגים מהכלכלה העולמית וממשבר החובות הריבוניים באירופה, הובילה למחסור במרחבי אחסון לטווח ארוך עבור לקוחות בתשלום.

השטח נגמר

הבנקאים אומרים ששמירת זהב בכספות הפכה לעסק רווחי מאוד. העלייה במחיר מטילי הזהב מייקרת את עמלות האחסון, שמחושבות כאחוזים ממחיר הזהב המאוחסן.

בשבוע שעבר נסחר הזהב בשיא של 1,251 דולר לאונקיה, עלייה של 14.5% מאז ינואר. ביום ו' נסגר מחיר הזהב על 1,226 דולר לאונקיה.

הרבה מהביקוש המוגבר מגיע מקרנות שנסחרות בבורסות. הקרן הגדולה בעולם לזהב, SPDR Gold Trust, דיווחה שלשום שהיא מחזיקה בשיא של 42 מיליון אונקיות בשווי 51.5 מיליון דולר במחירים הנוכחיים.

כמה בנקים אומרים שנותרו להם שטחי אחסון, ואילו אחרים אומרים שהכספות שלהם כמעט מלאות. כמה מוסדות בונים או מתכננים בנייה של כספות חדשות. ג'יי.פי מורגן סטנלי פתח באחרונה כספת זהב חדשה בסינגפור. ויה מאט אינטרנשיונל, חברת אבטחה שווייצרית, פתחה זה עתה מחסן כספות לזהב במערב לונדון.

פרנק ציגלר, ראש יחידת המתכות היקרות בבנק באיירן אל.בי בגרמניה, אמר שהכספות שלו מלאות. "אנחנו דנים בהרחבתן, בינתיים רק בשלב התכנון", הוא הוסיף. רוג'ר ג'ונס, ראש יחידת הסחורות העולמית של ברקליס קפיטל, אמר שהבנק "בוחן כעת בצורה נמרצת את עסקי הכספות למתכות יקרות".

"אופי חדש"

הדימוי המסורתי של כספות הוא מרתפים מבוצרים עמוק מתחת לאדמה, ואילו הכספות המודרניות הן מחסנים מיוחדים על הקרקע, שמוקפים במערכי אבטחה. הבנייה של עוד ועוד כספות מנוגדת לפירוקן של כספות מתוחכמות ויקרות רבות בתחילת שנות ה-90 בעקבות השקיעה של שוק הזהב שפרח בסוף שנות ה-70.

פיליפ קלפוויק, מחברת הייעוץ למתכות יקרות GFMS, אמר שהמגמה להוסיף כספות משקפת את "האופי החדש" של שוק הזהב. המשקיעים שמקווים ליהנות מהעלייה במחירי הזהב הם מקור הביקוש הגדול ביותר לאחסון הזה, ולא יצרני התכשיטים, שנוהגים להפקיד זהב לתקופות קצרות.