היוצרים נגד ערוץ 10: רמת התכנים הדוקומנטריים נמוכה

בין היתר קובלים היוצרים על סרטים כמו "עיני רנטגן", "נשים בשלות, גברים צעירים" על תופעת הקוגריות ו"דיוות באמריקה" ■ "אם היצירה הדוקומנטרית הולכת להישען על החומרים האלה - אוי לתרבותנו"

היוצרים הדוקומנטריים והמפיקים נערכים לסיבוב מחאה נוסף נגד ערוץ 10. היוצרים ביקשו להיפגש בדחיפות עם הנהלת הערוץ לנוכח מה שהם מכנים "דפוס בעייתי" של שידור סרטים המוגדרים דוקומנטריים בערוץ.

לדבריהם, למרות שהערוץ הצהיר על עצמו כאלטרנטיבה לערוץ 2, רמת התכנים הדוקומנטריים שבו אינה עומדת בקריטריונים מאז עבר החוק להארכת זיכיון הערוץ. על-פי גורמים בקרב היוצרים הדוקומנטריים, המידע הועבר גם לרגולטור - הרשות השנייה.

ל"גלובס" נודע כי פורום היוצרים הדוקומנטריים ערך מחקר של כל שעות השידור שהוגדרו תיעודיות על-ידי ערוץ 10 - ומצא כי רובן ככולן הופקו בתוך הזכיינית, בניגוד לקביעה הרגולטורית שלפיה 65% מהפקות הסוגה העילית אמורות להיות חיצוניות.

בין היתר קובלים היוצרים על סרטים כמו "עיני רנטגן", שזכה לאחוזי צפייה גבוהים בערוץ, "נשים בשלות, גברים צעירים" על תופעת הקוגריות ו"דיוות באמריקה".

"אם היצירה הדוקומנטרית הולכת להישען על החומרים האלה - אוי לתרבותנו", אמר גורם בקרב היוצרים הדוקומנטריים, "זה לצערנו הגובה בו מדברים עם הצופים".

אותו יוצר התייחס גם לסדרת תוכניותיה של היוצרת הדוקומנטרית אורנה בן-דור בשיתוף נועה מימן. לדבריו, "זה ללא ספק דוקומנטרי, אבל בגלל שמימן היא בתו של בעלי הערוץ, זו הפקה עצמית ולא חיצונית".

על-פי יוצר אחר, אם לא תעלה יפה הפגישה שתתקיים מחר (ג') בערוץ בין נציגי היוצרים לבין מנכ"ל הערוץ יוסי ורשבסקי - תיבחן האפשרות לנקוט בצעדים נגד הערוץ. "המסך היום בערוץ 10 רחוק מההצהרות שלהם", אמר.

יש לציין כי על-פי נתוני השנים 2010-2009 של הרשות השנייה, מסתמן כי ערוץ 10 ממשיך לעמוד במחוייבויותיו.

מערוץ 10 נמסר כי "מתחילת 2008 ערוץ 10 עומד בכל מחוייבויותיו הרגולטוריות, כולל בהפקות סרטי תעודה, כפי שמעידים דו"חות הרשות השנייה בעניין. יתרה מכך, הזמנו את נציגי איגודי היוצרים הדוקומנטריים בכדי לשמוע את דבריהם בנושא".