אחרי ספרד ואיטליה: פעילות סולארית לגילץ בישראל

מיקוד פעילותה באירופה גרם לגילץ הפסד רבעוני של 19.5 מיליון שקל, עקב שחיקת האירו

חצי שנה לאחר שחברת גילץ ביטלה תוכנית להשקעה של 50 מיליון שקל בתחום הסולארי בארץ, ובכך ויתרה על פעילות בשוק המקומי, היא מעדכנת היום כי תקים שותפות מוגבלת יחד עם חברה פרטית להקמת מתקנים סולאריים קטנים ובינוניים בישראל. שם החברה השותפה לא נמסר.

לגילץ, שבשליטת רוני בירם וגיל דויטש (מייסדי אקסלנס), פעילות משמעותית בתחום האנרגיה הסולארית בעיקר בספרד, ובחודשים האחרונים היא חתמה על מספר חוזים רחבי היקף גם באיטליה.

גילץ לא פירטה לגבי היקפי ההשקעה והפעילות המתוכננים כעת בארץ, ואלה ייקבעו בהתאם להצעות שתספק לה החברה השותפה. אולם, לנוכח סך היקפי הפעילות הסולארית הקיימים בארץ, היא צפויה להיות מצומצמת ביחס לפעילותה של החברה בחו"ל.

לפי ההודעה של גילץ, השותפות תפעל להקמת מתקנים סולאריים קטנים ובינוניים, כשהחברה השותפה תהיה אחראית לאיתור השטחים המתאימים להקמת המתקנים, ותטפל בהליכי הרישוי שלהם תמורת דמי ניהול.

החברה השותפה של גילץ תעביר לשותפות המוגבלת מתקנים סולאריים קטנים ובינוניים, בתעריף מינימלי של 1.55 שקל לקילו וואט לשעה. במידה שתעריף זה ירד מתחת לסכום המוזכר, השותפות תוכל להחזירם לידי החברה. לשם השוואה, בעסקה לרכישת שני גגות סולאריים לייצור חשמל שביצעה גילץ לפני חודשים ספורים באזור מדריד, המחיר לקילו וואט שעה עמד 0.32 אירו (כ-1.5 שקל).

בארץ אין כדאיות, באירופה מפסידים

בדצמבר האחרון החליטה גילץ לוותר על רכישת 50 מתקנים סולאריים תמורת 50 מיליון שקל מחברת סאנדיי של קובי דינר, ולאחר ההחלטה הסביר בירם כי היא נבעה מחוסר הכדאיות שבהשקעה בישראל ביחס לאפשרויות באירופה. בירם אמר אז, "היינו שמחים לפעול גם בארץ, אבל ישראל מפגרת מאוד ביחס למצב באירופה, והיום היא לא אטרקטיבית. אין פה מדיניות ותקנות, ואי אפשר להגיע לאותן תשואות כמו באיטליה וספרד".

אלא, שבשל מיקוד פעילותה באירופה, ירידה משמעותית בערך האירו פגעה בתוצאותיה הכספיות של גילץ ברבעון הראשון של 2010. כך, שחיקת האירו הגדילה משמעותית את הוצאות המימון של החברה, והובילו אותה להפסד רבעוני של 19.5 מיליון שקל, לעומת רווח של 7.4 מיליון שקל ברבעון המקביל.

מבחינה תזרימית, מצבה של גילץ היה יציב ורווחי. היא הציגה שיפור בהונה העצמי ברבעון בעקבות הנפקה לקרן המנוף בראשית, ורשמה עלייה ניכרת במזומנים מפעילות שוטפת וביתרת המזומנים.