הפרעות באספקת הגז מיוסי מימן אילצו את נשר לפנות לתשובה

למרות ההפרעות, EMG סיפקה גיבוי ללקוחות של תשובה במהלך סוף-השבוע בעקבות הפסקות שנגרמו במהלך עבודות תחזוקה של ים-תטיס

ים תטיס מוכרת בימים האחרונים גז טבעי למפעלי נשר, עקב צמצום בלתי צפוי באספקת הגז מספקית הגז המצרית EMG, כך נודע ל"גלובס". מדובר בעסקת ספוט לאספקה מיידית של גז טבעי, שבה נהוג לנקוב במחירים גבוהים בעשרות אחוזים מהמחיר המקובלים בחוזים ארוכי טווח.

מנשר נמסר בתגובה כי "הרכישה נעשתה לצרכי גיבוי ומדובר באירוע נקודתי".

גורמים הקשורים לנשר אמרו כי הסכם אספקת הגז עם EMG אינו מונע מהחברה לפנות לספקים נוספים במקרים שנדרשת כמות גז נוספת. נשר היא הלקוח הפרטי היחיד כיום שמקבל גז מצרי. EMG החלה בהזרמת הגז למפעלי החברה לפני כשנה במסגרת עסקה ל-15 שנה בהיקף כולל של 115 מיליון דולר. מדובר בכמות קטנה יחסית של 60 מיליון מ"ק לשנה. עד סוף השנה תתחיל EMG בהזרמת גז גם למכתשים אגן וחיפה כימיקלים. הלקוח האסטרטגי העיקרי של EMG הוא חברת החשמל המקבלת מיבואנית הגז המצרי גז בהיקף 2.1 מיליארד מ"ק (BCM) לשנה.

גורמים המקורבים למרחב אמרו כי "מדובר בסכומים זעומים של אלפי דולרים ליום, ולמרות זאת, זו ההוכחה לצורך בלפחות שני ספקי גז שיוכלו לתת גיבוי הדדי לצרכי התפעול השוטף של מערכת אספקת הגז הארצית". יוסי מימן שותף ב-EMG באמצעות חברות מרחב ואמפל שבשליטתו.

עוד נודע ל"גלובס" כי הפרעות האספקה לנשר לא מנעו מ-EMG להגדיל בסוף השבוע את כמות הגז שהזרימה למערכת הולכת הגז הארצי בעקבות הפסקות בהזרמת הגז מים תטיס. מדובר בשיבושים ידועים מראש שנגרמו במסגרת העבודות להגברת תפוקת הגז מקידוחי מארי-8 ומארי-9 של קבוצת ים תטיס במאגר מארי B.

הקידוחים נועדו להגדיל את תפוקת הגז של המאגר המידלדל שמחזיקה ים תטיס כ-17 קילומטר מערבית לחופי אשקלון. ל"גלובס" נודע כי כתוצאה מהעבודות הופסקה הזרמת הגז של ים תטיס לפרקי זמן של מספר שעות כל-אחד במהלך שלושת הלילות האחרונים. לקוחות של ים תטיס ובראשם חברת החשמל פנו לקבל גיבוי מ-EMG והחברה אף הגדילה את כמות הגז המוזרמת. ים תטיס, שבשליטת נובל אנרג'י (47%), דלק קידוחים (26.47%) ואבנר (26.47%) סיפקה לחברת החשמל כ-63% מתצרוכת הגז שלה במהלך 2009 והיתרה סופקה על-ידי EMG. לא ניתן היה להשיג את תגובת קבוצת מרחב, השותפה הישראלית ב-EMG.