התשובה הישראלית לנסראללה: "תגליות 'תמר' ו'דלית' ומבנה 'לוויתן' שייכים לישראל בלבד"

על רקע סימני השאלה שהועלו סביב סוגיית מיקומם של מאגרי הגז, מבהירות היום השותפות: "הטענות כי תגליות הגז נמצאות לכאורה בתחום המים הכלכליים של לבנון או של קפריסין אינן נכונות" ■ "השטחים נכללים בתחום בו למדינה סמכות מלאה להעניק זכויות נפט"

השותפות בחיפושי הגז המחזיקות ברישיונות של תגליות הגז הגדולות, "תמר" ו"דלית", מבהירות היום (ג') באופן חד משמעי כי מאגרי הגז שייכים לישראל בלבד ולא ללבנון או לקפריסין.

בדיווח לבורסה ששוגר בעקבות הפרסומים האחרונים בתקשורת, מדגישות השותפות, כי מאגרי הגז שייכים מבחינה משפטית לישראל ודוחות את הטענות כי הם נמצאים במים הכלכליים של לבנון או קפריסין.

"תגליות הגז 'תמר' ו'דלית' וכן שטחי אקספלורציה, לרבות מבנה 'לוויתן', נמצאות לכאורה בתחום המים הכלכליים של לבנון או של קפריסין", כתבו השותפות בדיווח תוך שהן מתייחסות לפרסומים האחרונים בתקשורת. מייד לאחר מכן הגיעה ההבהרה המפורשת: "מבירור שנערך עם הממונה על ענייני הנפט נמסר, כי הטענות האמורות אינן נכונות וכי סוגיית מיקומם של שטחי זכויות הנפט נבדקה בקפדנות וכי השטחים נכללים בתחום השטחים הימיים בהם למדינה סמכות מלאה להעניק זכויות נפט".

השותפות בתגליות הגז הן נובל אנרג'י , ישראמקו , דלק קידוחים , אבנר ואלון . במבנה "לוויתן" שותפה גם רציו בשיעור של 15%.

בתקופה האחרונה עלו טענות ופרשנויות שונות באשר למיקומם של שטחי מאגרי הגז שנמצאו והאם הם שייכים בכלל לישראל. לאחרונה העלתה לבנון תביעות למאגרי הגז וגורמים שם טענו כי המאגרים נמצאים בתחומי המים הטריטוריאליים של לבנון. אתמול דיווח העיתון "טהרן טיימס" האיראני על איום מפורש מצד חיזבאללה, שהזהיר את ישראל לבל "תבזוז את מאגרי הגז של לבנון".

יתרה מזאת, מאגרי הגז אמנם נמצאים בשטחים הימיים הכלכליים של ישראל, אולם לפי אמנות האו"ם ישראל הייתה אמורה להכריז עליהם כעל שלה, מה שלא נעשה מעולם. פרט זה העלה תמיהות באשר לחוקיות הבעלות הישראלית על השטחים, אולם כאמור שותפויות הגז דוחות את סימני השאלה ומכל וכל ומבהירות היום לראשונה כי המאגרים שייכים לישראל ולה בלבד.