הערכות: כחצי מיליון ישראלים צופים במונדיאל מחוץ לבתיהם

רק עשרות בודדות של עסקים קיבלו אישור להקרין את המשחקים, אך ברשות השידור לא נערכים למבצע אכיפה

ברשות השידור מעריכים כי יותר מחצי מיליון ישראלים צופים בשידורי הגביע העולמי במקומות ציבוריים. עם זאת, רק עשרות בודדות של עסקים קיבלו אישור מפיפ"א להקרנות פומביות של משחקי המונדיאל.

ברשות השידור אישרו כי לפי שעה אין כל היערכות לבצע פעולות אכיפה סביב הנושא, ופעולות כאלה ייעשו ככל שיתקדם המונדיאל.

כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", עסק המבקש לשדר את המשחקים לקהל שבא בשעריו, מתבקש לקבל אישור מיוחד מפיפ"א. אם יחליט לשדר את המשחקים באמצעות ערוץ 1, עליו לשלם סכום נוסף לרשות השידור, על מנת לכסות "עלויות טכנולוגיות".

המפתח לתשלום לרשות השידור נקבע על-פי גודל העסק וכמות הלקוחות הפוטנציאליים, באופן הבא: 5,000 שקל לבית עסק שישדר ל-1,000 לקוחות ומטה, ותשלום של 10,000 שקל לבית עסק שישדר ליותר מ-1,000 לקוחות. תשלום זה יתווסף לדרישה של פיפ"א מבעלי עסק שישדרו את המשחקים מתוקף שמירה על זכויות יוצרים, על-פי המפתח הבא: 1,000 דולר לשידור של עד 1,000 צופים; 2,000 דולר בין 1,000-5,000 צופים; 4,000 דולר בין 5,000-10,000 צופים.

פיפ"א נוהגת כך בכל העולם, כולל במרכזי צפייה פומביים, שם המפתח מגיע ל-14 אלף דולר תשלום לאירוע פומבי של 20 אלף איש ומעלה.

עלייה בצפייה במגזר הלא יהודי

בתוך כך, נרשמת תנועת צופים ערה של צופים לא יהודיים במשחקי המונדיאל. בניגוד לדפוסי הצפייה הקבועים, לפיהם נתוני "כלל האוכלוסייה" נמוכים מנתוני הרייטינג המתייחסים למשקי בית יהודיים, ניתן לראות כי הכללה של כל הצופים בישראל, ובכללם הערבים, בעת מדידת המונדיאל מעלה את הצפייה בין 1% ל-2%.

ההערכה היא כי הגבלות שונות החלות על הערוצים הערביים המשודרים לישראל באמצעות הכבלים או הלוויין - רשמי או אחר - הן המביאות את הצופים לערוץ 1.

כך, לשם המחשה, המשחק בין אלג'יריה לסלובניה הביא בקרב משקי-בית יהודיים 5.6% צפייה ו-102 אלף צופים, לעומת 7.9% בקרב כלל האוכלוסייה וכרבע מיליון צופים.

לאור עובדה זו החליטו ברשות השידור לפרסם רק נתוני צפייה של כלל האוכלוסייה בעת משחקי המונדיאל.

ברשות השידור אישרו את הדברים. במשרד התקשורת אמרו כי לא נחסם אף ערוץ זר המשדר לישראל.