לא מצליחים להחליט איפה לשים את הכסף? נסו אג"ח להמרה

השילוב בין הסולידיות של אג"ח לאפשרות ליהנות מריצה של שוק המניות, עשוי לסייע לתיק שלכם להניב תשואה נאה בכל מזג אוויר ■ אחת הבחירות הנבונות עבורכם עשויה להיות מכשיר השקעה שנתפר לפי מידה בדיוק עבור אלו שאינם מסוגלים להחליט

אם אתם לא בטוחים לגבי המקום שבו רצוי לשים את כספכם בזמנים כאלה של חוסר ודאות, אחת הבחירות הנבונות עבורכם עשויה להיות מכשיר השקעה שנתפר לפי מידה בדיוק עבור אלו שאינם מסוגלים להחליט.

קרנות נאמנות אינן משווקות בדרך כלל ככאלו שמיועדות למשקיעים שאינם החלטיים, אבל אג"ח להמרה נחשבו לאורך ההיסטוריה כמכשיר השקעה עבור מי שאינו בטוח לאן הולך השוק, ובכל זאת מקווים להצליח ליהנות משני העולמות.

ואכן, כיום השקעה באיגרות החוב להמרה נראית אטרקטיבית במיוחד, לא בהכרח כהשקעה שתהווה את ליבת תיק ההשקעות שלכם, אלא כהשקעה שמכניסה לתוכו גיוון, בתקווה לרכך את הזעזועים הצפויים לאורך הדרך.

איגרות חוב להמרה הן מוצר היברידי, שמורכב בדרך כלל מאג"ח משלמת ריבית (ולעיתים מניית בכורה) שניתן להמיר למניות של החברה המנפיקה במחיר שנקבע מראש. התשואה האג"חית שהן מציעות מגינה על המשקיע מפני ירידות במחיר המניה, בעוד שהיכולת להמירן למניות מציעה מקלט נגד נפילת מחיר האג"ח.

משקיעי האג"ח להמרה, אם כן, מקווים ליהנות מפירות ההשקעה כשהשמיים בהירים, ולקבל הגנה כשהשווקים סוערים. התומכים בסוג ההשקעה הזה טוענים שקרנות בקטגוריית אג"ח להמרה מניבות כשני שלישים מהתשואה של שוק המניות, כשהן מגלמות רק מחצית מהסיכון שלו, מה שלמעשה הופך אותן לאטרקטיביות למשקיע השמרן. בתיאורה, אג"ח להמרה תניב כ-6.5% על כל עלייה של 10% בשוק, אך תיפול רק ב-5% כשהשוק מתקן ב-10%.

במציאות, זה לא תמיד עובד כך, וזוהי אחת הסיבות לכך שאיגרות החוב להמרה לא היו פופולאריות תמיד. הסיבות האחרות הן המורכבות שלהן - שמבחינת המשקיע הממוצע מוציאה אותן מהקטגוריה של "קנה-מה-שאתה-מבין" - והעובדה שהן בנויות כך שהן יפגרו אחרי השוק, כשמרבית המשקיעים מעדיפים לנסות ולהכות אותו.

למעשה, הסיבה הראשונה - מורכבות - היא בדיוק הגורם לכך שמשקיע שמחפש גיוון צריך לשקול השקעה באג"ח להמרה בהן דרך קרנות. החזקה ישירה באג"ח להמרה אינה מתאימה למשקיעים מתחילים, אבל שימוש בשירותיו של מנהל בעלות נמוכה בהחלט עשויה להיות בחירה ראויה. קרן Vanguard Convertible Securities (סימול: VCVSX) שבדיוק נפתחה מחדש למשקיעים חדשים, מהווה את אחת האופציות הסולידיות הזולות שקיימות בשוק.

שוק האג"ח להמרה בארה"ב הוא קטן - פחות מ-250 מיליארד שקל - ומרבית המנפיקים נושאים עימם דירוגים נמוכים מדרגת ההשקעה, אם כי חדלות פירעון אינה מראה שכיח אצלם. ובכל זאת, הפיזור של קרן נאמנות והמומחיות של המנהל תחסוך מהמשקיעים את הכאב שעשוי להיגרם להם כתוצאה מבעיית פירעון באחת מאיגרות החוב.

גם הביצועים מצדיקים החזקה בקרן אג"ח להמרה. על פי חברת מחקר הקרנות ליפר, לאורך חמש השנים האחרונות ממוצע התשואות של הקרנות בקטגוריית האג"ח להמרה עמד על קצת מתחת ל-3.5% לשנה, וזאת בהשוואה לתשואה של 0.38% בקטגוריית קרנות הנאמנות המתמחות במניות צמיחה גדולות.

יחד עם זאת, מכיוון שלאג"ח להמרה תפקיד מוגדר - ומכיוון שהן מוצר היברידי שחוצה קטגוריות - חשוב להסתכל על המספרים מזוויות רבות ובתנאי שוק שונים.

עדיף להשקיע באג"ח זבל?

פרט להשוואה החמש שנתית לשוק המניות כולו, קרנות אג"ח להמרה הפסידו מעט פחות מקטגוריות אחרות ב-2008 (ירידה של 33% לעומת ירידה של 37% שרשם מדד ה-S&P 500), ועלו יותר עם התאוששות השווקים (תשואה של מעל 40% בהשוואה לפחות מ-29% בשוק הרחב). אבל כשמשווים אג"ח להמרה לאג"ח זבל (high-yield) - שגם להן מאפיינים של מניות ושל ניירות ערך באיכות נמוכה - הנתונים לא נראים טוב במיוחד. בממוצע, קרנות אג"ח high-yield איבדו כ-26.5% ב-2008 והתאוששו בעלייה של כ-47% כשהשווקים שינו כיוון.

המספרים של קרנות ה-high-yield הם גם הסיבה לכך שמספר מומחים - כמו מארק סלזינגר שכותב את הניוזלטר No-Load Fund Investor - מעדיפים להימנע מהמוצרים ההיברידיים. "אג"ח high-yield פשוטות ומגוונות הרבה יותר", אומר סלזינגר, "לפיכך, אני מעדיף קרנות מנייתיות טהורות כשהזמן נראה נכון לכך, ואג"ח high-yield על פני קרנות אג"ח להמרה".

אבל עבור משקיעים שרוצים שמנהל הקרן יהיה בשליטה רבה יותר, וכאלו שמפחדים מהקצאה עצמית של הנכסים בגזרת אג"ח הזבל, אג"ח להמרה יכולה להיות דרך סבירה לגיוון התיק. בעוד שהתזמון כעת אינו מושלם - רכישת אג"ח להמרה במחירי השפל אשתקד הייתה צעד גאוני - אג"ח להמרה הן הרבה יותר כלי לגיוון התיק מאשר למקסום רווחים בזמן קצר.

כל הזכויות שמורות ל-MarketWatch.com 2010