קסם הנפיקה תעודת סל "מורכבת מונדיאל" - ונדרשה לשנות שם

מפניות שהגיעו ל"גלובס", עולה כי יועצי ההשקעות טוענים כי שם התעודה מהווה הטעיה של המשקיעים, שכן היא משקיעה במדד של מדינה שאינה משתתפת במשחקי גביע העולם - קנדה

חד המאפיינים הבולטים של ענף בתי ההשקעות הוא התחרות החריפה שמתקיימת בו, כשעל מנת ליצור בידול הם נאלצים לעיתים לעשות שימוש בגימיקים שיווקיים שונים ומשונים. מי שמככבת הפעם עם סיפור מן הסוג הזה היא קסם, חברת תעודות הסל של בית ההשקעות אקסלנס, שבראשות רוי רגב.

היום הונפקה תעודה חדשה של החברה שנקראת "קסם מורכבת מונדיאל". התעודה משקיעה בשלושה מדדים שונים בשיעור שווה: מדד BOVESPA הכולל את המניות העיקריות בבורסת ברזיל; מדד ה-S&P/ASX 200 הכולל את 200 המניות בעלות שווי שוק הגבוה ביותר הנסחרות בבורסת אוסטרליה, ומדד ה- S&P/TSX 6 הכולל את 60 החברות בעלי שווי שוק הגדול ביותר בבורסה של טורונטו.

"המומחיות שלנו היא לייצר מוצרים מצוינים", נכתב במודעות שבישרו על ההנפקה, "אבל רק את היועצת, יודעת מה נכון ללקוחות שלך". אקסלנס אולי מתמחה בייצור מוצרים מצוינים, אבל בכל הנוגע לידע הספורטיבי שלו נראה כי יש מקום לשיפור, לאור העובדה שקנדה כלל אינה נוטלת חלק במשחקי המונדיאל. מפניות שהגיעו ל"גלובס", עולה כי יועצי ויועצות ההשקעות בבנקים טוענים כי שם התעודה מהווה הטעיה של המשקיעים, שכן היא משקיעה במדד של מדינה שאינה משתתפת במשחקי גביע העולם.

ברשות ניירות ערך שבראשות פרופ' זוהר גושן, נקטו הפעם גישה סלחנית כלפי קסם. הרשות לא ביטלה את ההנפקה, שכן זהו אקט אגרסיבי מדי לטעמה במקרה זה, אולם אסרה על חברת תעודות הסל להמשיך ולהשתמש בשם התעודה בעתיד.

בקסם הסבירו היום בתגובה שלא ניסו למכור ליועצי ההשקעות כדורגל אלא השקעה במדדים בחו"ל, ומשמעותו של השם שנבחר לשם כך היא "עולמי" בפורטוגזית. יחד עם זאת, בחברה החליטו לשנות את שם התעודה כך שהיא תשקף כלכלת סחורות עולמית, והיא תקרא מעתה "קסם חו"ל ABC".

צמיחתו המהירה של ענף תעודות הסל שכבר מנהל היום כ-50 מיליארד שקל, לא לוותה ברגולציה, ולכן הרשות פועלת מזה תקופה ארוכה במטרה להעביר את תעודות הסל למשטר קפדני של פיקוח. כפועל יוצא מכך, בקרוב לא ניתן יהיה להשתמש בשמות התעודות כגימיק שיווקי שעשויה להיות בו הטעיה. הרגולציה החדשה תכלול גם צורך באישור נאמן לנוסח הפרסומות בתקשורת. רק לאחרונה הודיע איגוד תעודות הסל כי בקרוב יחלו מנהלי תעודות הסל לסווג את החשיפה שלהם למניות, למט"ח ולסיכוני אשראי באמצעות שלושה תווים בשם התעודה עצמה, בדומה למנגנון הקיים כיום בקרנות הנאמנות.