יום הפכפך בת"א הסתיים בירידות: גבעות צנחה 10%

נתוני מאקרו מאכזבים בארה"ב החריפו את הירידות בשעה האחרונה ■ עיתון ספרדי מדווח כי האיחוד האירופי וה-IMF מגבשים את חבילת חילוץ בהיקף 250 מיליארד אירו לספרד ■ קריאת התמ"ג השנייה לרבעון הראשון: המשק צמח ב-3.6%

הבורסה בת"א סיימה יום הפכפך בירידות. היום נפתח במגמה חיובית לאחר העליות החדות בוול סטריט אמש אולם חולשה באירופה ופרסום נתוני מאקרו חלשים בארה"ב לקראת הסיום פגעו באווירה. ברקע דיווחו של העיתון הספרדי EI economista על גיבוש חבילת סיוע לספרד עמוסת החובות, וזאת על אף ההכחשות הנמרצות על ידי שרת האוצר הספרדית בסוף השבוע. המחזור הסתכם בכ-1.8 מיליארד שקל.

לפי הדיווח, האיחוד האירופי, קרן המטבע הבינלאומית (IMF) ומשרד האוצר של ארה"ב מגבשים חבילת אשראי לספרד בהיקף של של 250 מיליארד אירו (335 מיליארד דולר), אשר תשמש אותה במקרה שלא תצליח לגייס הון בשווקים בריביות סבירות, ממש כמו במקרה של יוון. העיתון מתבסס על מקור המקורב לנושא, אשר נכח בדיונים עם קרן המטבע הבינלאומית. מחרתיים ייפגש יו"ר קרן המטבע דומיניק שטראוס-קהאן עם ראש ממשלת ספרד לואיס זפאטרו במדריד על מנת לדון במצב הכלכלי.

בזירת המאקרו האמריקנית התפרסמו היום, כאמור, נתונים חשובים, כשעה לפני פתיחת המסחר בוול סטריט. נתון התחלות הבניה למאי רשם ירידה של 10% ל-593 אלף (מותאם עונתית) העל רקע התפוגגות התמריצים של המימשל, לעומת צפי ל-630 אלף. נתון אישורי הבניה במאי נסוג בכ-5.9% (חודש שני רצוף של ירידה חדה) לכ-570 אלף לעומת צפי לרמה של כ-650 אלף. נתון התחלות הבניה של בתים פרטיים נפל ב-17% ל-468 אלף, שפל של השנה האחרונה.

"גלובס" ערך רשימה מסודרת של החברות שצפויות לצאת ולהיכנס למדדי המעו"ף ות"א 75 בעדכון המדדים הקרוב: למעו"ף צפויות להיכנס ישראמקו ועזריאלי בעוד אורמת והראל צפויות לפנות את מקומן. בת"א 75 צפויות להיכלל הראל ואורמת, וכן רציו , חלל וביג . מהמדד צפויות להיגרע דרבן , אפריקה , אפריקה מגורים ואמפל אמריקן .

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה בשעות הצהריים את קריאת התמ"ג השנייה לרבעון הראשון של השנה, ממנה עולה כי המשק הישראלי צמח ב-3.6% (בחישוב שנתי) בהשוואה לרבעון האחרון של 2009. הקריאה הנוכחית חזקה יותר מהקריאה הראשונה שעמדה על 3.3%. הפעילים, כאמור, לא התרגשו.

נתוני התמ"ג מצביעים על עלייה של 4.8% בתוצר העסקי ברבעון הראשון, לאחר עלייה של 4.9% ברבעון הקודם. העלייה הונעה מגידול של 13.4% בתוצר ענף התעשייה, 5.3% בענף הבנייה ו-9.7% בענף הפיננסים ושירותים עסקיים. ירידה של 5.9% נרשמה בענף מסחר ושירותי אוכל. הצריכה הפרטית, שמהווה יותר מ-40% מהתמ"ג, עלתה ב-4% ברבעון הראשון. ייצוא הסחורות והשירותים, שאחראי לכמעט מחצית מהתוצר, עלה ב-7.4% ברבעון הראשון. כמו כן, נרשמה עלייה של 4.1% בצריכה הציבורית.

אמש פורסם מדד המחירים לצרכן למאי - עלה ב0.4%.

גבעות צנחה 10% במחזור ענק

בהמשך לדיווח של אתמול, דיווחה היום גבעות כי ממקטע מספר 5 זרם נפט אשר מכיל בתוכו גז. בכך למעשה מבארת השותפות את המונח בו נקטה אתמול - "נוזלי תצורה". עוד מדגישה השותפות כי לא נצפו מים בפי הבאר. כמו כן, השותפות ממשיכה לדווח את קצב הזרימה מהמקטע, העומד כעת על 302 חביות במשך 19.5 שעות. במסגרת הדיווח הנוכחי מעדכנת השותפות כי החלה בהכנות לביצוע מבחנים במקטע מספר 6 וכי הוחלט לפרק את ציוד ה-frac וציוד המרצה אחר מאתר הקידוח ולהובילו חזרה לחו"ל. יחידת ההשתתפות ריכזה מחזור של כ-113 מיליון שקל.

אמש נחשף ב"גלובס" כי איליק רוז'נסקי, מי שהיה מנכ"ל דלק נדל"ן , מצוי זה כחצי שנה בשחרור בתנאים מגבילים, ובכלל זה הפקדת דרכון והתניית יציאה מהארץ באישור רשות ניירות ערך, בעקבות חקירת רשות ניירות ערך בעניין דלק נדל"ן ומנהלים שמועסקים ושהועסקו בה. חקירת רשות ניירות ערך שנפתחה בסוף 2009 הסתעפה, והיא כוללת את פעילות החברה ואנשיה גם בחו"ל. עיקר החשדות נוגעים למהלכים חשבונאיים לא תקינים שהביאו לניפוח שווי הנכסים של החברה בעיקר באנגליה. ככל הידוע, הגיעו חוקרי הרשות למשרדי ואתרי הנדל"ן שבהם פועלת החברה באנגליה.

כפי שנחשף ב"גלובס" לראשונה, קבוצת לוקסמבורג-שגיא זכתה ברשיון החיפושים המזרחי בשטח היתר בנימין. מדובר ברישיון הנמצא בחלקו המזרחי של ההיתר והנחשב לאטרקטיווי בגלל קרבתו לתגלית הגז "דלית". קבוצת לוקסמבורג-שגיא מורכבת מאיל ההימורים באינטרנט טדי שגיא ויעקב לוקסמבורג (לוקסי) בעל השליטה בחברת לפידות , מוותיקי תחום חיפושי הנפט בארץ.

די מדיקל הודיעה הבוקר כי נילימדיקס, חברה המוחזקת בכ-93% על ידי על ידה, הודיעה לה כי חתמה על הסכם הפצה בלעדי עם חברת הפצה איטלקית לשם הפצת מוצריה באיטליה. ההסכם הינו ל-3 שנים ומתחדש אוטומאטית לתקופות נוספות של שנה כל אחת.

כלכלני בית ההשקעות כלל פיננסים החלו לסקר את תחום הביומד. יובל בן זאב, מנהל מחלקת המחקר בכלל פיננסים ברוקראז' וד"ר יואב קידר, רופא מומחה לרפואה פנימית העוסק כ-10 שנים בייעוץ למשקיעים מוסדיים בתחום מדעי החיים, פרסמו סקירה בה הם מעניקים המלצת קנייה לטווח ארוך ל"קבוצה נבחרת" של 5 מניות בסקטור הביומד: ביוסל , איתמר מדיקל , אינטק פארמה , מזור וקמהדע .

טבע ביצעה אתמול בניו-יורק גיוס ענק בהיקף של כ-2.5 מיליארד דולר. הביקושים בהנפקה הסתכמו ביותר מ-6 מיליארד דולר, כשהריבית על אג"ח ל-5 שנים עמדה על 3% (קבועה) ועל האג"ח הקצר, ל-2011, עמדה על 1.5% (ריבית משתנה). חלק מתמורת ההנפקה מיועד לפרעון אגרות חוב שהנפיקה טבע בעבר לצורך רכישת באר והשאר ישמש את החברה למימון חלק מעסקת הרכישה של חברת רציופארם.

[לאתר המעו"ף][לאתר האג"ח]