אובמה: "המשימה הלאומית" - השתחררות מהתלות בנפט

הכריז בנאום לאומה: זיהום הנפט במפרץ מקסיקו הוא "התזכורת המכאיבה והחזקה ביותר שעתה הזמן לאמץ עתיד של אנרגיה נקיה" ■ בריטיש פטרוליום מתכוננת למאבק בממשל על רקע הדרישה שתמסור מיליארדים לקרן עצמאית: "הנכסים שלנו לא כך כך נזילים"

בנאום לאומה, שהיה דל בפרטים אך עשיר בחזון, הכריז לפנות בוקר (ד') נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי "המשימה הלאומית" החדשה של ארה"ב היא השתחררות מהתלות בנפט ופיתוח מקורות חדשים של אנרגיה חלופית.

"כיום, כאשר אנו בוחנים את מפרץ מקסיקו, אנו רואים כיצד מעל דרך חיים שלמה מרחף ענן מאיים של (נפט) גולמי שחור", אמר אובמה. "איננו יכולים להפקיר את ילדינו לעתיד כזה. הטרגדיה שמתרחשת לנגד עינינו על החופים היא התזכורת המכאיבה והחזקה ביותר שעתה הוא הזמן לאמץ עתיד של אנרגיה נקייה".

במאמץ ברור לרתום את האסון האקולוגי במפרץ למאמציו לחולל שינוי באסטרטגיה הלאומית להפקת אנרגיה, אמר אובמה: "אינו יכולים להרשות לעצמנו לא לשנות את הדרכים שבהן אנו מפיקים אנרגיה ומשתמשים בה, מפני שהעלויות ארוכות הטווח לכלכלה שלנו, לביטחון הלאומי, לסביבה יהיו גדולים הרבה יותר" אם לא נעשה דבר.

הוא השווה את הצורך להתנער "מההתמכרות לדלקים מתכלים" להכנות החירום שנטלה על עצמה ארה"ב ערב מלחמת העולם השניה ולטיסה לירח. "הולכים ואוזלים לנו המקומות שבהם אפשר למצוא נפט על היבשה ובמיים רדודים", אמר אובמה.

אובמה חזר שוב על התחייבותו, שאותה השמיע כמה פעמים בימים שחלפו, שבריטיש פטרוליום תישא בכל עלויות ניקוי החופים והים, וכן בכיסוי הנזקים הכלכליים שגורם הזיהום לתעשיות הדיג והתיירות בחוף הדרומי של של ארה"ב.

"אני מסרב להרשות שכך יקרה"

"במשך דורות, גברים ונשים שחיים באזור הזה התפרנסו מהמים", אמר אובמה. "למחייתם נשקפת עתה סכנה. דיברתי עם דייגים וספקי חסילונים שאינם יודעים כיצד יתמכו במשפחותיהם השנה. ראיתי מזחים ריקים ומסעדות עם מעט סועדים, אפילו בחופים שעדיין לא זוהמו. דיברתי עם בעלי חנויות ובתי-מלון שתמהים מתי התיירים עשויים לחזור. הכאב והזעם שהם חשים אינם נובעים רק מאבדן הכנסות. הם נובעים מהדאגה נוקבת שדרך חייהם עלולה עלולה לרדת לטמיון".

"אני מסרב להרשות שכך יקרה", הכריז אובמה. "היום אפגש עם יו"ר בריטיש פטרוליום ואודיע לו שעליו להקצות משאבים, באיזה גודל שלא יהיה, שיהיו נחוצים לפיצוי העובדים ובעלי העסקים שפרנסתם נפגעה בגלל רשלנות החברה שלו. והקרן הזו לא תנוהל ע"י בריטיש פטרוליום. כדי לוודא שכל בקשות הפיצויים הלגיטימיות יכובדו באופן הוגן ובזמן סביר, ינוהל החשבון ע"י צד שלישי, עצמאי".

בציפיה להכרזה זו, החלה בריטיש פטרוליום להכשיר את הקרקע, בזהירות, להתמקחות עם הממשל והקונגרס על האופן שבו תתחיל להיפרד מהמיליארדים שלה. "אנשים המקורבים ל-BP" אמרו לניו יורק טיימס, כי לענקית הנפט הגלובלית, עתירת נכסים ככל שתהיה, אין מספיק אחזקות נזילות שיאפשרו לה להקצות מיד את מיליארדי הדולרים שהממשל והקונגרס יתבעו ממנה. במקביל, מתנהל עתה מו"מ בין הממשל לחברה על האופן שזו תחדש BP את מלאי המזומנים בקרן העצמאית כאשר הסכום הראשוני שהוזרם אליה יתחיל להידלדל.

מנהלי בריטיש פטרוליום עומדים על כך, שהחברה אינה אחראית לשיפוי עובדי חברות נפט שפוטרו בגלל המוראטוריום שהטיל הממשל על קידוחי נפט בלב ים בעקבות ההתפוצצות באסדת הקידוח של BP. אך שר הפנים, קן סלאזאר וגומי ממשל אחרים חוזרים ואומרים, שמפוטרי חברות הנפט זכאים לדרוש פיצויים מ-BP.

"זה היה נאום גדול אם חיית על כוכב אחר ב-57 השנים שחלפו"

היה זה הנאום הראשון לאומה שנשא אובמה מלשכתו בבית הלבן והציפיות היו גבוהות מאוד. אנליסטים רבים, לרבות שדרנים מהשמאל, אומרים שהנאום היה מאכזב. אובמה היה שכלתני מדי. פרופסורי מדי. הוא דיבר לעניין, אך נמנע מלמסור פרטים. הוא לא שילהב, כאילו החליט לגנוז את כישוריו האורטוריים, שאותם הפגין בהצלחה גדולה במסע הבחירות לנשיאות.

"זה היה נאום גדול אם חיית על כוכב אחר ב-57 השנים שחלפו", אמר השדרן הליברלי קית אולברמן. שדרן ליברלי אחר, כריס מתיוס, השווה את אובמה לקארטר, שנחשב אחד הנשיאים הגרועים בארה"ב. פרשן אחר אמר, כי אובמה לא הפגין בנאומו "נוכחות אקזקוטיבית".

אובמה הודה, כי כי מאמצי טיהור המים והחופים גדולים מדי ומתנהלים במהירות רבה מדי ולכן אין הם יכולים להיות מושלמים. "למרבה הצער, לא חשוב עד כמה יעילה תהיה התגובה שלנו, תמיד יתגלו עוד זיהומים של נפט, עוד נזקים לסביבה שמצור (הנפט) גרם".

שניים מהצעדים המעשיים שעליהם הכריז אובמה: מינויו של שר הימיה, ריי מייבוס, לשעבר מושל מדינת מיסיסיפי, לתפקיד של פיתוח תכנית שיקום לחופי מפרץ מקסיקו. הוא גם נתן אור ירוק לגיוס 17 אלף חיילים של המשמר הלאומי במדינות החוף הדרומיות וקרא למושלי מדינות אלה להפעיל את החיילים "כדי לנקות את החופים ואפילו לסייע לתושבים למלא טופסי בקשות פיצוים".