"המשק מפסיד 31 מיליארד שקל בשנה בשל אי מיצוי הערבים"

דב לאוטמן: "שלחנו קורות חיים זהים של יהודים וערבים, אבל רק היהודים זומנו לפגישה" ■ ראש עיריית נצרת לשר ברוורמן: "אנחנו לא צריכים שום משרד לענייני מיעוטים"

"החברה הערבית בישראל משתוקקת וכמהה לעבודה וללימודים, וזה מבדיל אותה מטבע הדברים מהחברה החרדית" - כך טען היום (ד') ד"ר יוסף ג'בארין מהטכניון, במהלך "כנס קיסריה" שמתקיים השנה בעיר נצרת.

ג'בארין טוען שלא ניתן להתייחס לחרדים ולערבים בנשימה אחת כשמדברים על שילוב אוכלוסיות מסוימות בשוק העבודה, וציין כי החסם העיקרי שעומד בפני הסקטור הערבי-ישראלי בשוק העבודה אינו תרבותי.

"החברה הערבית בישראל התקדמה ב-61 השנים האחרונות בצורה חסרת תקדים, ובחמש השנים הבאות אנו צופים שהיא תעבור את החברה היהודית בכל הקשור למספר שנות הלימוד. המשפחה הערבית משקיעה כיום את כל המשאבים שלה בלימודים עבור הילדים, וכבר היום אפשר לראות כי 20% מהסטודנטים שמתקבלים לטכניון הם ערבים", הוא הוסיף.

לדברי ד"ר ג'בארין, במגזר הערבי ישנם כיום 13,500 גברים אקדמאים מובטלים, ו-9,000 אקדמיות מובטלות. הוא מפנה אצבע מאשימה אל הממשלה קודם כל כמעסיקה, ומציין כי ברשות לניירות ערך, למשל, יש אפס עובדים ערבים. בהנהלת בתי המשפט, "האליטה של הסקטור הציבור" כדבריו, מועסקים שלושה עובדים בלבד.

אבל עיקר הטענה של ג'בארין מופנית אל המגזר העסקי: "הסקטור הפרטי נעול בצורה הרמטית כמעט נגד ערבים, ואת זה צריך לפצח דרך תמריצים אך גם באמצעות חקיקה". ג'בארין טוען כי המשק הישראלי מפסיד מדי שנה 31 מיליארד שקל, כתוצאה מחוסר המיצוי של הפוטנציאל התעסוקתי בקרב הערבים. ג'בארין ביקר גם את החברה הערבית עצמה, ואמר כי היא חייבת להתאים את עצמה לשינויים עם השנים, ולמשל לפנות פחות ללימודי חינוך ויותר ללימודי טכנולוגיה למשל. הוא גם קרא למנהיגים הערבים ברמה המוניציפאלית והארצית, לשים יותר דגשים בפן הכלכלי-חברתי.

לאוטמן: לחנך את המעסיקים

דב לאוטמן, לשעבר יו"ר דלתא וכיום עומד בראש עמותת "קו משווה" שפועלת לצמצום אפליית הערבים בשוק העבודה הישראלי, חשף את אחד הסודות הגלויים ביותר: "שלחנו מספר קורות חיים זהים מאוד של ערבים ושל יהודים, אבל בעוד שאת כל היהודים זימנו לפגישה, אף אחד מהערבים לא הוזמן. חשוב להשקיע בחינוך, אבל גם את המעסיקים בארץ צריך לחנך. הסיבה לאפליה הזו היא דעה קדומה של המעסיקים, שסבורים כי אקדמאי יהודי טוב יותר מאקדמאי ערבי. ישנם גם מעסיקים שחוששים כי עובדים יהודים לא יקבלו את הערבים בחיבוק, אז הם לא רוצים להתעסק עם הצרות האלה. אני קורא לידידי המעסיקים, רבותיי: אתם מחמיצים, וכך כל החברה הישראלית".

פרופ' אבישי ברוורמן, שמשמש כשר לענייני מיעוטים, אמר בכנס כי מאז ממשלת רבין, לא הייתה ממשלה שהראתה נכונות אמיתית לצמצם את הפערים בין המגזר היהודי לערבי. "כל מה שצריך זה לחבק ולתת כבוד, לא משנה אם אתה ז'בוטינסקי או בן גוריון", אמר ברוורמן.

ראש עיריית נצרת, ראמז ג'ראיסי, עקץ את ברוורמן: "אנחנו לא זקוקים לשום משרד לענייני מיעוטים, אנחנו יודעים טוב מאוד מה צריך להיעשות. אבל בגלל שבכל זאת אתה כבר פה, יש שני דברים שצריך להוביל ואולי כך תמלא את היעד העיקרי של התפקיד שלך: סקר צרכים מקיף למגזר הערבי, ובעקבותיו תוכנית לאומית לסגירת הפערים".

שר האוצר, יובל שטייניץ, אמר בכנס כי "ללא שילובם של הערבים והחרדים בשוק העבודה, ישראל צפויה לקטסטרופה". לדבריו, הממשלה מתכוונת להשקיע רבות בשילוב אוכלוסיות אלה, תוך צמצום מספר העובדים הזרים בטווח הקצר.