מעלית שבת בכל מגדל: קרבות השבת עוברים לוועד הבית

הצעת חוק שח"כ אורי אורבך מקדם בימים אלה, וכבר עברה את ועדת השרים לענייני חקיקה, אמורה לפתור את בעיית מעליות השבת ■ הצעת החוק שלו מתיישבת כבר על חוק שעבר ב-2001 שלפיו בבניינים חדשים שבהם שתי מעליות - אחת מהן תותקן עם מנגנון לפיקוד שבת

בתחילת השבוע פנתה אל ח"כ אורי אורבך ידידה חילונית, עורכת דין במקצועה, שרוצה למכור את דירתה הנאה בירושלים. אלא שהקונה, מה לעשות, הוא דתי, והוא רוצה להתקין במעלית הבניין מנגנון "פיקוד שבת" שיאפשר להסב אותה, לפרקי זמן קבועים מראש, למעלית שבת. "הדיירים מתנגדים למעלית שבת", מספר אורבך, "אז היא לא יכולה למכור; כי מי יקנה בימים אלה פנטהאוז יוקרתי בירושלים, אם לא אמריקאי דתי?".

הצעת החוק שאורבך מקדם בימים אלה, וכבר עברה את ועדת השרים לענייני חקיקה, אמורה לפתור את הבעיה. הצעת החוק שלו מתיישבת כבר על חוק שעבר ב-2001, שלפיו בבניינים חדשים שבהם שתי מעליות, אחת מהן תותקן עם מנגנון לפיקוד שבת. תוספת לחוק הקיים מכין בימים אלה ח"כ יעקב כץ, ולפיה גם בבניינים ישנים עם שתי מעליות, שיש בהם לפחות שמונה דיירים המעוניינים בכך, יתקינו מנגנון פיקוד שבת באחת המעליות (אגב, התקנת מנגנון כזה עולה לפי אבי מתנה, מנהל מחוז דרום בחברת על-רד, הנדסת מעליות, 6,000-5,000 שקלים).

אורבך והחוק שלו מתייחסים לבניינים עם מעלית אחת. "אני מציע שאם רבע מהדיירים מעוניינים במעלית שבת, אז הם יוכלו להתקין זאת על חשבונם כדי שיפעל בפרקי זמן קצובים, נגיד בשמונה בבוקר, כשהולכים לבית כנסת, וב-12 כשחוזרים. יש לא מעט אנשים שקנו דירות בקומה רביעית או חמישית, מתוך מחשבה שלא נורא אם יום אחד בשבוע הם יטפסו במדרגות. אבל עכשיו הם כבר בני 60 או 70, והם פשוט תקועים".

הבעיה של אורבך היא שישראל ביתנו, ובמיוחד ראש הסיעה שלה, ח"כ רוברט אילטוב, מרימים את דגל הסטטוס קוו. "מפריע להם היחס ברבנות, אז הם נטפלים למעלית שבת", מפרש אורבך. "חילונים רבים מבוהלים מהמחשבה שיהיו להם שכנים דתיים בבניין, והם יעשו הכול כדי לתקוע החוק".

אז מה עושים עם החוק עכשיו?

"מנסים לשכנע את אביגדור ליברמן שילחץ על אילטוב. או שנגיש את החוק להצבעה גם ככה. עושים פוליטיקה".