האקזיט של הסטודנטים: ימכרו 8% ממניות איסתא ב-14 מיליון שקל

‎‎את המניות ירכשו המנכ"ל אחישי גל ואבי דותן ‏‎‎‏■ בכך מסתיים מאבק השליטה בין הצדדים, שיחזיקו לאחר העסקה ב-35% מהמניות כל אחד‏‏

‎‎אחרי שנתיים של מאבק שליטה בחברת איסתא , בין התאחדות הסטודנטים לבעלי המניות הנוספים - המנכ"ל אחישי גל ואבי דותן, נראה כי הצדדים הגיעו סוף סוף להסכמה. ל"גלובס" נודע, כי גל ירכוש 8% ממניות הסטודנטים תמורת 14 מיליון שקל, מחיר הגבוה בכ-30% ממחירן בשוק. איסתא נסחרת כיום לפי שווי שוק של 131 מיליון שקל.

לאחר העסקה יחזיקו הסטודנטים ב-35% מהמניות, וכך גם גל ודותן. נציין, כי כיום התאחדות הסטודנטים מחזיקה ב-43.5% מהון המניות של החברה, שמעניקים לה 50.8% מזכויות הצבעה.

באחרונה, הודיעה הבורסה לאיסתא על כוונתה להעביר אותה לרשימת השימור, עקב השיעור הקטן של החזקות הציבור בה, מה שככל הנראה זירז את הצדדים לבצע את העסקה. זו, תאפשר לבצע איחוד הון בין שני סוגי המניות שיש כיום בחברה, וזאת כדי להגדיל את הנזילות והאטרקטיביות של המניה.

במסגרת ההסכם החדש ויתרו גל ודותן על זכות הסירוב שעמדה להם לרכישת מניות הסטודנטים בידי גורם שלישי, דבר המאפשר לסטודנטים חופש פעולה במימוש יתר מניותיהם בעתיד.

בשנתיים האחרונות ניסתה התאחדות הסטודנטים למכור את החזקותיה בחברת איסתא, ובין היתר ערכה מכרז שהניב מספר פניות. ואולם, בתום המכרז לא נמצא אף גורם שהסכים לעמוד בתנאי ההתאחדות.

‎‎‏"אמירה של אחריות ציבורית"

‎‎לדברי בועז טופורובסקי, יו"ר התאחדות הסטודנטים, הניסיונות למכור את איסתא או להגיע לשליטה משותפת תוך הזרמת כסף לאגודות הסטודנטים השונות, נבעו מתוך התפיסה שגוף פוליטי כמו ההתאחדות, שהעומדים בראשו הם אנשים צעירים שמתחלפים תכופות, לא צריך להחזיק בשליטה בחברה גדולה כמו איסתא. "על פי המתווה החדש, הסטודנטים ימשיכו ליהנות מרווחי איסתא, אולם יש כאן אמירה של אחריות ציבורית גם כלפי ציבור המשקיעים וגם כלפי הסטודנטים", אומר טופורובסקי.

כאמור, מאבק השליטה בין התאחדות הסטודנטים לגל ודותן היה חריף למדי, ואף הגיע בשלב מסוים לאלימות. לפני כשנתיים התקוטטו טופורובסקי ודותן במהלך אסיפת בעלי מניות של החברה, אך כיום נראה שהמתיחות בין הצדדים נרגעה, והם אף הצליחו להגיע להסכם ביניהם.

איסתא, אחת מסוכנויות הנסיעות הגדולות בישראל, מגלגלת מחזור עסקים שעמד אשתקד על 510 מיליון שקל. בניגוד למגמות בענף התיירות, סיימה החברה את 2009 עם עלייה של כ-50% ברווח הנקי ל-15.5 מיליון שקל. ברבעון הראשון של 2010 הרוויחה החברה כ-2.8 מיליון שקל. ‏‎‎‏

‎‎יו"ר התאחדות הסטודנטים, טופורובסקי, סבור שגוף פוליטי כמו ההתאחדות, שבראשו עומדים אנשים צעירים שמתחלפים תכופות, לא צריך להחזיק בשליטה בחברה גדולה כמו איסתא.