אל נצור את בג"ץ והמבקר

שוב נוכחנו בנחיצות גופים בלתי תלויים מסוגם: היום הם חסמו את שביל המילוט של ביבי וברק

בימים אלה אנחנו מקבלים הוכחות נוספות לנחיצות רגולציה מקצועית ובלתי תלויה בתחומים חשובים בחיינו. שלשום (ב') היה בג"ץ תלמידי הישיבות שתיקן את עוול האפליה בין חילונים וחרדים בתחום החינוך. היום אנחנו למדים מהעיתונות כי עוול נוסף עומד להיות מתוקן. אהוד ברק ובנימין נתניהו מינו ועדת גיל זהב כדי לחקור את המשט, וחשבו שהצליחו למצוא את נוסחת המילוט מאחריותם למחדל.

אבל, למרבית המזל, יש רגולציה מעין משפטית, ומבקר המדינה החליט לחסום את שביל הבריחה שסללו נתניהו וברק. לפי הדיווחים החליט מיכה לינדשטראוס לבדוק את התחום שהוועדה לא התבקשה לחקור, ואולי התבקשה לא לחקור. התחום הוא תפקוד הדרג המדיני. דרג המדינה משמעו צמד לולייני ההימלטות מאחריות ברק ונתניהו.

אלה חדשות מצוינות. יש להניח שעכשיו נדע סוף-סוף מה קרה שם אצל מקבלי ההחלטות, איך תפקדו, למה למשל הרמטכ"ל גבי אשכנזי לא היה במטה הפיקוד בעת הפעולה, והאם ראש הממשלה בפועל (ביבי היה בקנדה), בוגי יעלון, ידע על הפעולה - או לא ידע כפי שהוא טען (ומהר מאד נבהל, או שהבהילו אותו).

הדבר היחיד שאפשר לומר לזכות הצמד הנמלט הוא שאינם ראשונים, אפילו לא שניים. קדמו להם אחרים, לאו דווקא "גדולים וטובים מהם". היו משה דיין, גולדה מאיר, אריק שרון - וגם הם רק חלק קצר מרשימה ארוכה ולא מכובדת של פוליטיקאים שעשו הכל כדי להעביר אחריות למחדליהם לכתפי אחרים.

קשה לבחור מתוך הרשימה את אלוף הנמלטים, אבל יש לי רושם שברק ימצא את עצמו קרוב הרבה יותר לראש הרשימה מאשר לסופה. כי ברק הגיע לפוליטיקה לאחר היסטוריה עשירה של בריחה מאחריות גם בצבא, ואת ניסיונו הצבאי הזה הוא מישם גם בפוליטיקה.

ישאל השואל, ואשאל גם אני - או.קיי, אז המבקר יחקור כמו שצריך ויגיע למסקנות הנכונות ויעשה זאת בלי חשבון וללא הטיוח - ומה אז? כאן כמובן טמונה הבעיה. כי גם המסקנות הנכונות והראויות ביותר לא שוות הרבה אם אינן זוכות לביצוע.

והאפשרות הזאת היא תמיד ריאלית, אבל במיוחד כשיש לנו עסק עם בעלי מקצוע בתחום כמו ברק ונתניהו. הם ינסו כמובן לשכנע את הציבור שמה שהמבקר קבע זה לא באמת מה שהוא קבע, והם יעשו זאת לפי מיטב המוח האנליטי ששניהם טוענים לבעלות עליו.

סימן השאלה הגדול במקרה כזה יהיה התנהגות הציבור. אז ברור שחלק גדול בימין יתקוף את המבקר, כפי שהוא תוקף את הבג"ץ, כפי שהוא תוקף כל גוף שאינו מאפשר לשכמותם לבצע את רצונותיהם.

אבל יש עוד ציבור גדול שאינו חושב במושגים של טובת המגזר לעומת טובת המדינה. אז המבקר יעשה את שלו, והציבור הזה צריך לעשות את המוטל עליו, וכולנו צריכים ללכת בעקבות האנגלים ולומר: "אל נצור את הבג"ץ והמבקר".