האם בנק ישראל יבטל את ועדות האשראי של הדירקטוריונים בבנקים?

ועדות האשראי דנות באשראים גבוהים ומיוחדים ■ המהלך נועד למנוע מהדירקטוריונים להפוך חותמת גומי של ההנהלה ולבצע את עבודתם

הפיקוח על הבנקים, בראשות רוני חזקיהו, עומד לבטל את פעילות ועדת האשראי של הדירקטוריון בבנקים, המאשרת אשראים גבוהים ומיוחדים. כך נודע ל"גלובס".

המהלך נועד לחזק את יכולת הפיקוח והבקרה של הדירקטוריון על הנהלת הבנק, שהיא מרכז עבודתו. השינוי יקרב את ישראל אל מדינות המערב, שבהן הוראות ממשל תאגידי בתאגידים בנקאיים מרחיקים את הדירקטוריון מעמדת קבלת ההחלטות.

כיום מעורב הדירקטוריון בכל החלטות האשראי המשמעותיות שהבנק נותן, ולפיכך נמנע המפעילות ביקורת אמיתית בנושאי מתן אשראי; ביקורת כזו היא בעצם ביקורת על החלטותיו.

בהוראות המפקח על הבנקים הנוגעות לפעילות הדירקטוריון נקבע כי מדיניות מתן האשראים של הבנקים נקבעת על ידי הדירקטוריון: עליו לקבוע מדרג של סמכויות לאישור אשראים, והגבוהים שבהם נידונים ומאושרים בדירקטוריון. לפיכך, תיקי אשראי החל מרמה מסוימת של אשראי, ו/או סוג ואיכות של ביטחונות, ו/או תנאים מיוחדים של הלקוח או הבנק, חייבים להגיע לוועדות האשראי של הדירקטוריון, בראשות יו"ר הבנק, ולקבל את אישורה.

החומר מגיע לוועדת האשראי אחרי בצירוף המלצה של ההנהלה, ולרוב ועדת האשראי מאשרת את המלצתה. לעתים די נדירות מבקשת ועדת האשראי לשנות החלטה בנושאי ביטחונות או סכום ולעתים עוד יותר נדירות היא מבקשת לשנות את ההחלטה.

באירופה ובאנגליה מקובל שוועדת האשראי של ההנהלה בבנקים היא שדנה ומאשרת אשראים גבוהים או ביטחונות יוצאי דופן. בכך מאפשרים לדירקטוריון לבקר בדיעבד את החלטות האשראי של ההנהלה.

"לדעתי, יש בהחלט מקום לבחון מחדש הוראות לגבי אישור אשראים, לאור השינויים שחלו בשנים האחרונות בעולם המערבי בראייה של ממשל תאגידי בארגונים מודרניים", אומר אהוד שפירא, יו"ר הפניקס, שנבחר לתפקיד דירקטור בבנק לאומי ומתמודד על תפקיד היו"ר. שפירא היה עד לפני כמה שנים מנהל סיכוני האשראי של קבוצת לאומי וחבר הנהלה בכיר לבנקאות עסקית ובינלאומית. "הגברת יכולת הבקרה והפיקוח של הדירקטוריון והגדלת אי-התלות בין עבודת הנהלת הבנק לעבודת הדירקטוריון חשובים מאוד לביסוס האיתנות וניהול הסיכונים במערכות הפיננסיות".

תגובת בנק ישראל "במסגרת עדכון הנחיות הפיקוח על הבנקים בנושא עבודת הדירקטוריון, אנו עורכים בחינה מחדש של התפקידים שיש להטיל על הדירקטוריון על מנת לחזק את מסגרת הממשל התאגידי בתאגידים הבנקאיים. אנו בוחנים את הצורך בשינוי ההוראות הקיימות בנושא אישור אשראי על ידי הדירקטוריון. טרם השלמנו את עדכון הוראה חשובה זו, ועם גיבוש עמדתנו, נציגה בפני המערכת הבנקאית".