"לבייב השתמש ב-SHG לפירעון חובות לבנקים ולאוליגרכים"

כך טוען בני סינבטי, שותפו לשעבר של לב לבייב בחברה לכריית זהב בקירגיסטאן, בבקשה להגיש תביעה נגזרת בשם החברה נגד בעלי אפריקה ישראל

"בעל השליטה באפריקה ישראל, לב לבייב, השתמש בחברת S.H.G כמכשיר לפירעון חובותיו לבנקים ולאוליגרכים ברוסיה" - כך עולה ממסמך שהוגש היום (ד') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב במסגרת בקשה לאישור תביעה נגזרת בשם החברה, שהגיש איש העסקים בני (ברטי) סינבטי נגד לבייב, קבוצת לבייב ומנהלים אחרים בקבוצה.

סינבטי החל את דרכו כקבלן אלמוני בחדרה, ובשנות ה-90 החל לפעול בקירגיסטאן בתחום של כריית זהב. הוא ייסד את חברה S.H.G, וב-2006 חבר ללבייב תמורת מיליוני דולרים בודדים בניסיון להשיג רישיונות. לבייב, בעל קשרים טובים בברית-המועצות לשעבר, התחייב לשלם לו אחוזים מהזהב שיימצא.

החברה החזיקה במכרות זהב, מפעל לעיבוד זהב; זיכיונות לכריית זהב בקירגיסטאן וזיכיונות להפקת זהב ומתכות נדירות יקרות.

אלא ששיתוף-הפעולה בין השניים עלה שרטון, ובדצמבר 2007 הציע לבייב לסינבטי לרכוש את חלקו בחברה לפי שווי של 75 מיליון דולר. לחילופין, הציע לבייב, ירכשו סינבטי ושותפיו את חלקו שלו לפי שווי של 60 מיליון דולר.

העסקאות לא יצאו לפועל, ועתיד החברה לוט בערפל. בהמשך הלאימה ממשלת קירגיסטאן את הזיכיונות והחרימה את המפעל שבו מופק הזהב, ולמעשה רוקנה את החברה מנכסיה.

כעת סינבטי תובע, באמצעות עו"ד שלומי תורג'מן, מיליארדים מלבייב, בטענה כי הוא נישל אותו מעסקיהם המשותפים בקירגיסטאן.

עסקאות סמויות

סינבטי טוען כי לבייב ושותפיו מחזיקים שלא כדין בכל הפעילות העסקית של החברה ובנכסיה, הכוללים רישיונות כריה במרבצי זהב. לדבריו, לבייב שולט בהסתר בשתי חברות קירגיזיות, העובדות ומחזיקות כיום במכרות הזהב במדינה, ושהיו שייכים לחברה המשותפת.

לבייב, מנגד, מכחיש כל קשר לחברות הקירגיזיות, והן פנו לבית המשפט בבקשה למחוק אותן מהתביעה שהגיש סינבטי נגדן ונגד לבייב.

לסינבטי האשמות כבדות נוספות נגד לבייב. לטענתו, לבייב נותר בעל אינטרס בקבוצת ALLTECH, הטוענת לבעלות על נכסי S.H.G , וזאת "על-ידי עסקאות סמויות ובלתי חוקיות עם בעל השליטה ב-S.H.G, לבייב".

בנוסף טוען סינבטי כי לבייב פעל לפירוקה של S.H.G לשם שימוש בחברה כמכשיר לפירעון חובותיו בשוק הרוסי. לדבריו, לבייב נטל הלוואה של 400 מיליון דולר מבנק, וכתוצאה מפירוק החברה הבנק נהנה מנכסיה של חברת S.H.G.

עוד טוען סינבטי כי לבייב והחברות שבבעלותו גרמו לירידה חדה בשוויה של S.H.G.. "בעוד ששווי החברה טרם כניסתו של לבייב הוערך בכמיליארד דולר, גרמו לבייב ושותפיו, במעשיהם או על דרך המחדל, תוך הפרת כל חובת אמון או נורמה, כמו גם בהתנהלות בלתי סבירה ואסורה, לכך שהחברה הפכה חסרת ערך. שווי החברה היה אמור לעמוד על כ-2.5 מיליארד דולר", נטען.

תגובת לבייב לא התקבלה עד לפרסום הידיעה.