הספין של ארדואן: הקפאת העסקאות הביטחוניות עם ישראל עליהן דווח בטורקיה - לא קיימות או הושלמו

(עדכון) - העיתון הטורקי "טודיי זמאן" דיווח הבוקר, כי ארדואן מקפיא את כל ההסכמים הביטחוניים עם ישראל בשווי 7.5 מיליארד דולר ■ בדיקת "גלובס" חושפת: חלק ניכר מהעסקאות לא קיים או כבר בוצע ■ גורמים במערכת הביטחון: "צבא טורקיה מושך לכיוון של תקינות היחסים עם ישראל"

טורקיה החליטה להקפיא את כל ההסכמים הביטחוניים בישראל, ובכללם פרויקטים למכירת 1,000 טנקים מסוג "מרכבה 3", הכשרת טייסים טורקים וכן טיסות תמרון של חיל האוויר הישראלי מעל שמי טורקיה. כך מדווח היום העיתון הטורקי "טודיי זמאן". בישראל מכחישים את הדיווחים.

העיתון הטורקי מדווח על הקפאת עסקת טילים ב-1.5 מיליארד דולר ושדרוג טנקים ב-575 מיליון דולר. ההערכות הן כי שווי ההסכמים אותם מפרט העיתון הטורקיה נאמד בכ-7.5 מיליארד דולר.

עם זאת, מבדיקת "גלובס" עולים אי דיוקים מהותיים בדיווח בעיתון הטורקי. הפרויקט לשדרוג הטנקים, למשל, כבר הסתיים כך שאין מה להקפיא. גורמים במערכת הביטחון מסרו עוד, כי הפרויקט למכירת 1,000 טנקים אינו קיים וכך גם פרויקט הטילים. טורקיה הודיעה בעבר כי תפרסם מכרז לרכישת טילים וגנרל טורקי אמר באחרונה כי ייתכן וישראל לא תיכלל במכרז, אך בכל אופן המכרז טרם פורסם ואין עסקה שניתן להקפיא. יתרה מזאת - טיסות התמרון של חיל האוויר בטורקיה בוטלו כבר לפני 10 חודשים ובמערכת הביטחון טוענים כי אין פרויקט מוגדר לאימון טייסים טורקיים אלא אימונים אקראיים שבוצעו בעבר ובהיקף מצומצם.

הצעדים מגיעים, כידוע, לאחר השתלטות חיל הים על המשט לעזה שבמהלכה נהרגו 9 "פעילי שלום" טורקים. הממשל באנקרה דרש שישראל תתנצל על אירועי המשט ולא הוא יטיל עליה סנקציות כלכליות ופוליטיות - איום אותו מתחיל לממש ראש הממשלה הטורקי, רג'פ טאיפ ארדואן.

מלבד התנצלות על אירועי המשט, טורקיה דורשת מישראל גם להסיר את המצור על עזה, לפצות את משפחות הנפגעים הטורקים ולהסכים לוועדת חקירה בינלאומית (הטורקים לא תומכים בוועדת טירקל הישראלית והקימו גם ועדת חקירה משלהם).

היקף הסחר של ישראל וטורקיה הסתכם בכ-3 מיליארד דולר בשנה שעברה, כאשר מבין החברות הבולטות הפועלות בטורקיה ניתן למנות את אלביט מערכות ותעשייה אווירית . מאלביט מערכות נמסר בתגובה, כי "לא ידוע לנו על שום שינוי בפרויקטים בהם אנו מעורבים".

גורמים במערכת הביטחון: צבא טורקיה פועל לתיקון היחסים עם ישראל

גורם במערכת הביטחון עימו שוחח "גלובס" סירב להתייחס לפרסומים בטורקיה, וטען כי לישראל לא ידוע על שום ביטול עסקאות.

"אנחנו בפירוש יודעים על עסקים כרגיל למרות הפרסומים מהימים האחרונים", אמר הגורם. העסקה המשמעותית ביותר בביצוע בימים אלה היא עסקת מל"טים של התעשייה האווירית בשיתוף אלביט מערכות. לדברי הגורם, העסקה נמצאת בתוקף ללא כל שינוי.

גורם נוסף במערכת הביטחון העריך כי הפרסומים האחרונים בטורקיה הם בבחינת בלוני ניסוי שנועדו לבדוק עד כמה ניתן יהיה להרחיק לכת ביחסים עם ישראל, מבלי שטורקיה תצא מחוץ לגבולות נאט"ו ותקלקל את יחסיה עם ארה"ב. הגורם העריך, כי לו היו הדברים תלויים בארדואן בלבד, אכן היה נוצר נתק מוחלט; אולם, לדבריו, בצבא טורקיה קיימים כוחות שמושכים לכיוון של תקינות היחסים עם ישראל, מתחת לפני השטח.

טורקיה לא תכיר בישראל?

במקביל, העיתון הטורקי "הורייט" מצטט גם גורם בכיר בממשל הטורקי כמי שאומר כי טורקיה לא מתכוונת לשלוח שגריר לישראל בקרוב והיחסים המדיניים בין שתי המדינות יהיו בדרגים נמוכים בלבד. הגורם אמר עוד, כי המשבר בין טורקיה וישראל עלול להימשך 10-15 שנים.

לדברי הבכיר הדיפלומטי, טורקיה שוקלת להוריד את דרגת היחסים עם ישראל למה שמכונה "chargés d'affaires", קרי שליח דיפלומטי ממדרגה רביעית שהימצאותו אינה מעידה על הכרה בסמכות המדינה בה הוא נמצא.

בטורקיה, כך נראה, זוכה ארדואן לתמיכה ציבורית רחבה. מפלגתו של ארדואן, שהידרדרה בסקרי דעת קהל לכ-28% תמיכה בלבד לפני אירועי המשט לעזה, צוברת פופולאריות בעקבות הגל האנטי-ישראלי שמוביל ארדואן. סקר שערך מכון "מטרופול" באנקרה הראה כי 61% מהטורקים סבורים שהתגובה של ארדואן לאירועי המשט לא הייתה חזקה דיה. הסקר נערך ב-3 ביוני והקיף 1,000 נשאלים עם סטיית שגיאה של 3%.

באופן אירוני למדי, עיתוני טורקיה עוסקים היום לא רק במשבר עם ישראל אלא גם במלחמה המתמשכת של טורקיה בכורדים. "הורייט" מדווח היום כי צבא טורקיה חדר אתמול כ-2-3 ק"מ לתוך צפון עיראק, טריטוריה מוגדרת של הכורדים, על מנת לפעול נגד "טרוריסטים" של הארגון הכורדי PKK. צבא טורקיה הודה כי הוא הפציץ ערים כורדיות בצפון עיראק והעיתון "מילייט" אף מדווח כי חיילי הקומנדו הטורקי הם אלה שפועלים בצפון עיראק נגד הכורדים.