כרויים לכל סכנה

ניסיונות להפיק תועלת כלכלית מהירה מאוצרות הטבע באפגניסטן עשויים להביא לאסונות אקולוגיים

ייתכן שהשבוע התרחש מהפך בכלכלתה של אפגניסטן. האמריקנים מצאו לאחרונה באפגניסטן מצבור בלתי ידוע עד כה של מתכות כמו ברזל, קובאלט וליתיום. מומחי הפנטגון העריכו את המצבור הזה בטריליון דולר. אלא שהמדינה לא ערוכה לממש את השטר הזה. הפוטנציאל המבטיח יתעכב כנראה, פשוט מפני שאין באפגניסטן תשתיות מתאימות לכריית המתכות הללו.

בארה"ב הביטו השבוע בחדשות הטובות מהחזית הזאת ביותר משמץ דאגה. לא די שהממשל שקוע עד צוואר בכתם הנפט המתפשט במפרץ מקסיקו, כשהוא מנסה להפנות את האש אל ענקית האנרגיה BP האחראית למחדל, עכשיו יודעים בוושינגטון שטריליון הדולר המובטחים הם קצת כמו אור בקצה המנהרה המורה על בואו של רכבת בכיוון הנגדי.

אוצרות הטבע החדשים פזורים ברחבי אפגניסטן, לא מעט מהם באזורי קרבות. הנכסים החדשים יהיו מקור ודאי להעמקת השחיתות השלטונית בקאבול, אבל גרוע מזה, לסיבה חדשה להקזת הדם בין הגורמים הניצים במדינה.

גם האסוציאציה של מפרץ מקסיקו משחקת כאן תפקיד. אפגניסטן, כאמור, נטולת ידע בהפקה של אוצרות טבע כאלה. תכנון לא נכון, ניסיונות להפיק תועלת כלכלית מהירה ככל האפשר ומאבקי שליטה על אתרי הכרייה - כל אלה עשויים להביא לאסונות אקולוגיים חדשים שיאפילו על מראה מותם של השקנאים והדגה בארה"ב מאז התפוצצה אסדת הקידוח באמצע אפריל.

לאובמה יש חיים קשים כעת בגלל פאשלה שלא הוא היה אחראי לה, עבור חמיד קרזאי, נשיא אפגניסטן, שבה התכנון לטווח הרחוק מגיע עד התקיפה הבאה של הטאליבן, הברזל והזהב עלולים להיות המניע של המתנקש הבא שלו.