לדור: להקפיא את הבנייה החדשה במתחם פרויקט הולילנד

זאת לאור חקירת המשטרה בפרשה ■ הודעת פרקליט המדינה הוגשה לביהמ"ש במסגרת הליכי פשיטת-הרגל של חברת נידר ■ נאמני נידר לניר ברקת: עיריית ירושלים אחראית לנזקים אם תעוכב הבנייה

פרקליט המדינה, משה לדור, מבקש מבית המשפט המחוזי בירושלים להורות שלא לקדם כל בנייה בקרקעות המצויות במתחם פרויקט הולילנד, וזאת לאור חקירת המשטרה בפרשה זו.

בהודעתו של לדור, שהועברה לבית המשפט על-ידי כונס הנכסים הרשמי, עו"ד שלמה שחר, נמסר כי "כבר בשלב זה נבחנות האפשרויות למנוע פעולות במגרשים שטרם נבנו, למניעת יצירת עובדות מוגמרות בשטח".

הודעת פרקליט המדינה הוגשה במסגרת הליכי פשיטת-רגל של חברת "נידר חברה לבניין ולפיתוח" המצויה בהקפאת הליכים, שנאמניה בהליך ההקפאה הם עו"ד יעקב אמסטר ואמיר ברטוב. בעלי השליטה בחברת נידר הם נחום, יאיר, אברהם ודוד רחמין.

לקראת הדיון הבא בתיק פשיטת-הרגל, שיתקיים בשבוע הבא, פנה הכונס הרשמי לפרקליט המדינה לדור וליועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, בבקשה לקבל את התייחסותם באשר לאפשרות להמשיך בפעולות הבנייה באותם מגרשים המיועדים לבנייה בפרויקט הולילנד, שהיו בבעלות נידר, ושבית המשפט אישר בחודש פברואר השנה למוכרן לחברת "ספיר וברקת נדל"ן (הולילנד)".

ואולם לאחר שהסכם המכירה נחתם במחיר של 144 מיליון שקל, פנתה "ספיר וברקת" לבית המשפט בדרישה להבהרת מצבן של הקרקעות, לאור הפרסומים בדבר חקירת פרשת הולילנד.

לטענת החברה, "לא ניתן לשלול באופן ודאי כי הפרשה תוביל להליכים משפטיים שיביאו לשינוי או לביטול התב"ע החלה על המקרקעין, באופן שישנה מהותית את הזכויות בהם".

מאות פניות

היום (ה') הגישה עו"ד דינה גן-עדן סרבי לבית המשפט, בשם הכונס, את תשובתו של לדור לפנייתו של שחר. "החקירה הפלילית בפרשת הולילנד מתייחסת למתחם הולילנד כולו", כתב לדור בתשובתו, "לרבות המגרשים שבצפון המתחם, שעסקת המכר הנזכרת בבקשת 'ספיר וברקת' מתייחסת אליהם".

"לאחר פרסום דבר קיומה של החקירה", ממשיך פרקליט המדינה, "קיבלנו מאות פניות מגורמים שונים בבקשה כי המדינה תנקוט פעולות לעצירת המשך הבנייה בפרויקט הולילנד, מהלך שאליו היינו נדרשים ממילא בנסיבות העניין. זאת לנוכח החקירה והחשדות בבסיסה כי התוכניות שאושרו ביחס למתחם במתכונת הקיימת, כמו גם היתרי הבנייה שניתנו מכוחן, קודמו בתמורה או על רקע מתן שוחד מצד יזמי הפרויקט לגורמים במוסדות התכנון הרלוונטיים".

"בנסיבות אלה", קובע לדור במכתבו, "ולנוכח התקדמות החקירה בפרשה, אנו עומדים לבחון בקרוב את השלכות ממצאי החקירה על תוקפם של ההליכים שהתקיימו, ביחס לתוכניות המאושרות השונות, ובכלל זה התוכנית החלה על המגרשים האמורים, וההיתרים שניתנו".

פרקליט המדינה מבהיר כי הבחינה בהיבטים התכנוניים חלה רק על המבנים שטרם נבנו, ולא על המגרשים הבנויים. באשר למגרשים שהבנייה בהם נמצאת בעיצומם אמורה להתקבל בהמשך החלטה במשרד המשפטים.

בחודש מאי האחרון קיימה ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת דיון בשאלת מימוש תוכניות הבנייה שאושרו במוסדות התכנון, על-פי החשדות בתמורה לשוחד, במסגרת "היבטים תכנוניים עתידיים בפרויקט הולילנד". בסוף הדיון החליטה ועדת הפנים לקבל את עמדתה של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בעניין המשך הבנייה בפרויקט הולילנד.

במשרד המשפטים בוחנים אפשרות למנוע את הבנייה באותם מגרשים שטרם נבנו, ושחלקם מצויים בדיון במסגרת הליכי פשיטת-הרגל של נידר. (פש"ר 5235/08).

נאמני נידר לברקת: עיריית ירושלים אחראית לנזקים

עיריית ירושלים תצטרך לשאת באחריות לכל שינוי או פגיעה בזכויותיהן של נידר ושל רוכשת זכויותיה בקרקע הצפונית במתחם הולילנד בירושלים, חברת "ספיר וברקת נדל"ן", הנמצאת בבעלות משותפת של איש העסקים רמי לוי וחברת נהור; כך טוענים עוה"ד אמיר ברטוב ויעקב (קובי) אמסטר, הנאמנים שמינה בית המשפט לניהול ענייניה של חברת נידר, מוכרת הקרקע בהולילנד, הנמצאת בהקפאת הליכים.

טענותיהם נובעות מניסיונות כושלים של ספיר לקבל מהעירייה אישור לביצוע עבודות הדיפון והחפירה בהתאם להיתר קיים שניתן ב-2008 ושתוקפו יפוג בחודש הבא.

במכתב שנשלח בתחילת השבוע פנו הנאמנים לראש עיריית ירושלים, ניר ברקת; ליועץ המשפטי של העירייה, יוסי חביליו; למהנדס העיר, שלמה אשכול; וליו"ר הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה, קובי כחלון; וציינו כי "העירייה גוררת רגליה ואינה עושה דבר על מנת לקדם את הוצאת האישור", וכי "ככל הנראה אין בכוונת העירייה לקדם בזמן הקרוב את הוצאת האישור, וזאת ללא שפרסה נימוקיה לכך".

דחיית תשלום

הנאמנים כתבו כי העירייה מתבקשת להתנהל בכל הקשור להליכי ההיתר והתכנון של הקרקע בתום-לב, באופן המקובל ובקצב הזמן הסביר, כך שהחקירה לא תשפיע.

"היה ולא תפעלו כאמור", כתבו הנאמנים, "והיה ובית המשפט יאשר חלילה לבטל את הסכם המכר של הקרקע הצפונית בהולילנד, או שכתוצאה מהתנהלותכם תעוכב או לא תבוצע העסקה, אם תעוכב הבנייה - יראו אתכם הנאמנים אחראים לכל נזק שייגרם לנושי החברה".

הקרקע הצפונית במתחם הולילנד בירושלים נמכרה בפברואר האחרון לחברת "ספיר וברקת נדל"ן" בתמורה לכ-144 מיליון שקל, בהסכם שקיבל את אישור המחוזי בירושלים. כחודש לאחר הרכישה "התפוצצה" פרשת הולילנד.

בעקבות חקירת המשטרה בחשד כי גורמים בכירים בעירייה ובמשרד התמ"ת קיבלו שוחד בתמורה לקידום פרוייקט הבנייה העצום, פנתה חברת ספיר לבית המשפט במספר בקשות, שתכליתן דחיית התשלום האחרון על הקרקע עד הבהרת המצב המשפטי שלה בשל הפרשה.

חברת הולילנד הבהירה כי היא מעוניינת לקדם את הסכם המכר כלשונו, אך בתנאי שהמקרקעין יתקבלו לידיה כפי שהיה במועד החוזה, טרם נודע על הפרשה.