המניות מתכוננות לנחיתה

הטיסה בשבבים נמשכה עמוק לתוך 2010. אבל למשקיעים כדאי להתכונן: התיקון קרוב

בשנה האחרונה חלוקים האנליסטים המסקרים את שוק השבבים בשאלה אם אנחנו בשוק עם ביקוש גואה שמוגבל רק על-ידי יכולות הייצור, או בשוק שבו המלאי עבר, או יעבור בקרוב, את הרף הנדרש?

האבחנה בין שתי ההערכות היא קריטית. ההערכה הראשונה תוביל למסקנה שהמניות באמצע דהרה שלא תסתיים בקרוב ולכן כדאי לרוץ ולהשקיע, והמשמעות של השנייה היא בדיוק להיפך - לברוח, ומהר.

המחלוקת בין שתי הגישות היא מסורת ותיקה במחזורי השפל והגאות של ענף השבבים, אלא שבתקופה האחרונה נראה שהמשקיעים מתרשמים יותר מהאנליסטים מהזן הראשון. מדד השבבים של פילדלפיה (ה-SOX), זינק ביותר מ-10% בשבועיים האחרונים, מונע על-ידי דיווחים אופטימיים של החברות המעורבות, ושני דו"חות של חברת המחקר גרטנר: הראשון מעריך כי הצמיחה בשוק השבבים תעמוד השנה על 27% לעומת תחזית קודמת לצמיחה של 20% בלבד, והשנייה צופה הכפלה של ההוצאות על ציוד למפעלי שבבים.

לצד זה, האותיות הקטנות של מחקרי גרטנר מזכירים גם אפשרויות פחות סימפטיות. "אנחנו מצפים לתיקון בחצי השני של 2010, שיתאם בין מכירות השבבים עם אלה של מערכות האלקטרוניקה (כלומר, יצרניות המוצרים שבהם משולבים השבבים, ה-OEM)", כותבים בחברת המחקר וממהרים לחזור לצד האופטימי שמעריך צמיחה לשוק של 307 מיליארד דולר ב-2011.

ההרגשה הרעה לגבי העתיד הקרוב משותפת גם לחלק מבנקאי ההשקעות. לדוגמה וויליאם בלייר, שותפו האסטרטגי של פועלים שוקי הון בישראל, שפרסם תחזית פסימית למדי לגבי שוק השבבים. "אנחנו מאמינים שתעשיית השבבים ומניות החברות יתקלו בכיס אוויר במשך הרבעון או שני הרבעונים הקרובים", כותב האנליסט אניל דוראדלה.

הדעות השליליות האלה הן חריגות יחסית. בעוד רוב סקירות האנליסטים בשנה האחרונה לגבי שוק השבבים התייחסו לחששות שעלולים להתבטא בסנטימנט שלילי מתישהו בעתיד (מה שאפשר היה למצוא אפילו בבנקי ההשקעות שהחזיקו בדעה האופטימית), המסקנות של וויליאם בלייר וגרטנר הן חד-משמעיות, ולטווח קצר וכמעט מיידי. דוראדלה מעריך כי תחזיות הצמיחה לשוק השבבים השנה הן "אגרסיביות" מדי, ובכדי להתאים לקצבי הגדילה של לקוחות ה-OEM, תהיה צניחה של 10% לפחות בציפיות אלה.

עדיין, האותיות הקטנות של גרטנר והניתוח של דוראדלה הם לטווח הקצר בלבד, וייתכן שהיחס של המשקיעים - כפי שבא לידי ביטוי בנאסד"ק וב-SOX - הוא בהתאם. על פי הערכות גרטנר ל-2011, יצמח השוק ב-35% בתוך 6 שנים (כולל המשבר של 2009), הרבה מעבר למה שהמדדים המובילים של וול סטריט, נאסד"ק, הדאו-ג'ונס וה-S&P 500, עשו עד כה. כך, שלפחות כרגע, התחזיות השליליות נראות באמת כמו כיסי אוויר, וממש לא כמו נחיתת אונס.