חתימה טובה: למה חשוב לשים לב לפני שחותמים על חוזים אחידים?

חוק "האותיות הקטנות" יחייב את החברות להציג באופן בולט את הפרטים החשובים שמתחבאים בחוזים האימתניים ■ "גלובס" מנצל את ההזדמנות להזכיר: למה באמת חשוב לשים לב רגע לפני שמכניסים לנו את היד עמוק לכיס

הצטרפות למסלול סלולר, נטילת הלוואה או הגדלת מסגרת האשראי בבנק, הצטרפות למבצע בכבלים או בלוויין, הוראות קבע לתשלום חשבונות חודשיים ואף משלוח מכתב בדואר - אלה הן נקודות בהן אנו נדרשים לחתום על חוזים ארוכים ומנוסחים מראש על-ידי בעלי העסק, ללא יכולת להתעמק כראוי בפרטים הקטנים או לשנות אותם במקרה שבכל זאת נגלה שאינם לרוחנו.

תיקון לחוק חוזים אחידים, שעבר בתחילת החודש בקריאה שנייה ושלישית בכנסת, עשוי לשנות את המצב: החוק החדש דורש מבעל העסק לציין בראש החוזה באופן בולט את הסעיפים העיקריים והמחייבים של החוזה (תנאי התשלום, תנאי ביטול העסקה, תנאי האחריות ועוד) - וכן לציין במקום בולט על החוזה האם עבר אישור של בית הדין לחוזים, הגוף שאמור לאתר ולסנן סעיפים מקפחים ובעייתיים בחוזים כאלה.

בארגון "אמון הציבור", שחבר אל ח"כ פאינה קירשנבאום בהצעת החוק החדש, מזכירים מספר הנחיות כלליות בהתקשרות נבונה בחוזה מסוג זה.

ראשית, מזכירים בארגון, אסור להתעצל ולמהר לחתום על החוזה במעמד הפגישה: קחו את החוזה עמכם הביתה ועיינו בו באופן יסודי. מומלץ לבקש מבני משפחה או חברים לעיין בחוזה, במיוחד אם הם מתמצאים בתחום המדובר, ובכל אופן יש להקפיד ולקרוא את כולו בעיון. הסעיפים החשובים ביותר, שימו לב, "מתחבאים" פעמים רבות דווקא בסוף החוזה.

במקרה של סעיפים מעורפלים, שניסוחם ומשמעותם אינם מספיק מובנים, יש לסמן את הסעיפים המדוברים ולדרוש הסברים מהעסק, רצוי ומומלץ בכתב.

החוק אמנם ייכנס לתוקפו רק בעוד כחצי שנה, אך זה הזמן להעיר את תשומת-לבנו לאותן נקודות חשובות בהתקשרות מול חברות - בדיוק במקומות המועלמים היטב מעינינו, ושבהם נוצרים אחר כך ההפתעות והתסכולים.

בסיוע "אמון הציבור", מגיש "גלובס" את מדריך עיקרי הדברים עבור 4 תחומים מוכרים במיוחד: למה צריך לשים לב רגע לפני ההתחייבות לטווח רחוק?

בנקים

בעיות נפוצות:

ההפתעות, לרוב, מגיעות מכיוון העמלות והריביות - במיוחד במקרים בהם לא צפיתם את הצורך בהן (שינוי הקצאת האשראי, חריגה בשיעור לא צפוי וכדומה).

למה לשים לב?

* עמלות: בדקו את שיעור העמלות שהבנק גובה עבור כל פעולה - השוו למתחרים ואל תהססו להתמקח.

* מסגרת: גובה מסגרת האשראי עליה אנו חותמים. כדאי לבדוק מהי העמלה הנגבית עבור הקצאת אשראי, במקרה של שינויים אלה ואחרים.

* חריגות: ריבית הנגבית בגין חריגה ממסגרת אשראי - שימו לב למדרגות הנקבעות עבור רמות חריגה שונות.

* שירותי בנקאות ישירה: שימו לב בעת ההצטרפות האם הבנק פוטר עצמו מאחריות על אובדן מידע או העברתו לגורמים אחרים.

* הלוואה: טריוויאלי אבל חשוב - לשים לב היטב לגובה הריבית, גובה ההחזר, מועדי ההחזר ואפשרות לפירעון מוקדם.

חברות אינטרנט

בעיות נפוצות:

גם אם בכל התחומים נוצרות הבעות על התפר שבין הבטחות ומציאות, כשמדובר בחברות האינטרנט הרבה פעמים מתבצעת ההסחה מהפרטים החשובים באמצעות מבצעי מתנה והבטחות להטבות נלוות.

למה לשים לב?

* מהירות הגלישה המובטחת.

* תקופת התחייבות הנדרשת מכם עם הצטרפות למסלול המדובר.

* בתום תקופת המבצע שבזכותו הצטרפתם לחברה - בכמה יעלו התעריפים, והאם עוד תהיו מחוייבים לחברה.

* אם מציעים לכם סינון אתרים, בדקו האם הסינון כרוך בתשלום נוסף ומה בדיוק הוא כולל.

* אם מציעים לכם מתנות דוגמת מחשב נייד, הנפוצות במבצעי התחברות לאינטרנט, בדקו האם ה"מתנה" היא אכן כזו או כרוכה בתשלום (ואל תשכחו לבדוק את מחיר המוצר מחוץ לגבולות המבצע).

חברות סלולר

בעיות נפוצות:

מה לא? בג'ונגל שטוו חברות הסלולר סביבנו, ההפתעות יכולות לבוא מכל כיוון. ריבוי התעריפים, השירותים והתנאים מקשה על המעקב - ודווקא בגלל זה חשוב לעשות סדר בפרטים ולוודא בהמשך עמידה בתנאי החוזה.

למה לשים לב?

* עלות דקת שיחה, עלות משלוח הודעת טקסט.

* מה התשלום החודשי הנדרש עוד לפני שהתחלנו לדבר?

* האם קיימת תקופת התחייבות, והאם מעבר ממסלול אחד למשנהו כרוך בתשלום "קנס".

* גלישה באינטרנט: האם (וכמה) אתם נדרשים לשלם גם אם אינכם גולשים בפועל, עד כמה אתם מוגבלים בכמות הגלישה (על-פי דקות/על-פי קיבולת), וכמה בדיוק תשלמו במקרים של חריגה.

* ביטוח ואחריות: מה הכיסוי הקיים במקרים שונים, ובמיוחד מה החריגים שהביטוח והאחריות אינם מכסים.

* בעת נסיעה לחו"ל: בדקו היטב את העלויות השונות בשני הכיוונים - הן עבור שליחת והן עבור קבלת דקות שיחה, הודעות כתובות והודעות מולטימדיה.

חברות ביטוח

בעיות נפוצות:

בביטוח כמו בביטוח, שום דבר לא בטוח באמת. במקרים רבים מדי מתגלה הפוליסה כלא-רלוונטית (או כלא רלוונטית מספיק) למצב שבו באמת נזקק הלקוח לעזרה.

למה לשים לב?

* כיסוי: בידקו מה מכסה הביטוח - ובמיוחד מה אינו מכסה. בפוליסות יש חריגים רבים המשתנים בהתאם למהות הביטוח - ביטוח רכב, דירה, רכוש, נסיעות לחו"ל.

* גובה הכיסוי הביטוחי: מאוד רלוונטי לביטוחי נסיעות לחו"ל, למשל - בהן נקבעות תקרות שונות לכיסוי נזקים בגין ניתוחים, טיפולים שונים, הטסות רפואיות ועוד. הפערים בגובה הכיסוי בין הפוליסות השונות יכולים להיות מאוד משמעותיים.

* השתתפות עצמית: מה נדרש מהמבוטח עצמו לשלם במקרים שונים.

* אמצעי מיגון נדרשים: הן בביטוח דירות והן בביטוח רכב, לפעמים נדרשים אמצעי מיגון שעלותם גבוהה כתנאי לכיסוי הביטוחי.

* ביטוחי בריאות משלימים: בדקו אילו טיפולים מכוסים במסגרת הפוליסה ואילו לא. מומלץ לבדוק את הרלוונטיות של הכיסוי למבוטח הספציפי - למשל, מימון בדיקות הריון למי שעשויה להזדקק להם.