"פופוליסטי לומר שאשראי הוא אשראי, אם ניתן באג"ח או מבנק"

ענת לוין, המשנה למנכ"ל בנק הפועלים, חושבת שיש הבדלים מהותיים בין אשראי שניתן בבנקים לבין זה של שוק ההון, לפחות בכל הקשור לקשרי הלקוח

"הרבה אומרים בצורה פופוליסטית שאשראי הוא אשראי, לא חשוב אם ניתן באג"ח או מבנק. אבל משקיע מוסדי, בוודאות די גבוהה, לא יישאר עם החוב כל תקופת חייו, ואין לו את התפיסה של קשרי לקוח סביב ההלוואה כמו שיש בבנק" - כך אמרה היום ענת לוין, המשנה למנכ"ל בנק הפועלים, ולשעבר מנהלת ההשקעות הראשית במגדל, בכנס הרביעי של הקריה האקדמית אונו בשיתוף עם אונ' קולומביה, שעסק ברגולציה פיננסית והגנה על נותני אשראי.

"צריך גם לזכור שבכל תיק השקעה - אג"ח הוא שבריר מסך התיק, מה שמעלה שאלה כמה באמת ניתן לפעול במערכת היחסים הקרובה שיש בבנק", הוסיפה לוין. "משקיע מוסדי גם משקיע במניות אותה חברה, ועליו להיות ניזון ממידע ציבורי גלוי, ובבנק הדבר שונה".

אברמי וול, שותף בכיר במשרד עוה"ד פישר-בכר-חן-וול, אמר כי המשבר הביא עימו גל של שאלות חדשות בתחומים שונים, וביניהם הזכיר דיני ני"ע, תהליכי קבלת החלטות, דין אישי של מוסדיים, אחריות מנהלים ומיסוי."לכל אלה לא הייתה פרקטיקה, ובבת אחת השוק בישראל נאלץ לגבש דרכי התמודדות איתם", ציין וול.

"חוק החברות מייצר מנגנוני הגנה"

מנחה הפאנל, ד"ר דוד האן מהמחלקה למשפטים באוניברסיטת בר אילן, שאל על התיקונים שצפויים לסייע ולהגן על מחזיקי האג"ח בהמשך. היועץ המשפטי של רשות ני"ע, שוני אלבק, אמר בהקשר זה כי "הקושי שעלה במהלך המשבר ובהנפקות שלפניו היה באותן אג"ח שרמות הסיכון בהן היו דומות לסיכון במניות". לדבריו, "חוק החברות מייצר מנגנוני הגנה, שנועדו לפיקוח ובקרה בעיקר על הפעילות בין בעל השליטה לחברה".

עוד אמר אלבק, כי "ראינו שיש צורך גדול לשפר את מעמד הנאמן. מונחת הצעת חוק שקובעת שהנאמן צריך לפעול לטובת כל מחזיקי האג"ח, כמו גם עילות לפירעון מיידי.

"מעבר למתן סמכות ולאחריות של הנאמן לפעול, כדי לייצר סיטואציה שיפעל, אנחנו מציעים להקטין את אחריותו כלפי נושים.

"בכך, אנחנו מדמים במובן מסוים את הנאמן לקצין אשראי בבנק. אנחנו רוצים ליצור תשתית שכאשר נאמן ייבחר, יהיו לו סמכויות בחוק והוא יוכל להפעיל אותן כך שישמשו את הנושים ומחזיקי האג"ח".

"הנאמן לא צריך להיות קצין אשראי"

לוין חלקה על אלבק, ולדבריה "הניסיון להעמיס על הנאמן אחריות כמו של קצין אשראי, כנראה לא יעבוד. כשהחברה נמצאת במצב משברי, היא חייבת להתרכז בשיחה יעילה. ברגע שהחברה עוברת פרמטרים מסוימים, צריך למנות נאמן מיוחד שיהיה מומחה ויקבל יכולת לנהל מו"מ בשם המוסדיים. הנאמן צריך לבדוק שהכסף מגיע ויוצא, אבל לעשות ממנו קצין אשראי לפירוקים, זה כנראה לא נכון. צריך להכריע מראש מי זה יהיה".

עו"ד וול הוסיף בעניין זה, כי "לחשוב שהנאמנים יהפכו מאמרגנים למנהלים, זה בעיני לא ריאלי. צריך להיזהר מכללים שמשנים בצורה דרמטית את ניהול הסיכון". הוא הסביר כי "במצבי משבר השחקנים הסולידיים יוצאים החוצה, ונכנסים שחקנים שההתמחות שלהם היא במצבי מצוקה. לכן, אני לא חושב שצריכה להיות נציגות עד שלב המשבר".