שטיינמץ יזרים 100 מיליון ד': יוחזרו לו רק לאחר פירעון כל החובות

המחלוקת היחידה שנותרה: שיעור הריבית ■ שטיינמץ מבקש מבעלי האג"ח לקצץ את הריבית ל-4% במקום 6.5% ■ עו"ד רם כספי, שהגיש את הצעת הפשרה בשם שטיינמץ: "מגיע לבני פרס על תמיכתו המאסיבית בחברה לטובת נושיה"

הצעת פשרה בסקורפיו . עו"ד רם כספי הגיש לנושים מתווה חדש לפשרה בשם בעל השליטה בחברה, בני שטיינמץ.

במסגרת ההצעה, שהגיעה לידי "גלובס", יזרים שטיינמץ בשלב הראשון 100 מיליון דולר לחברה, אך סכום זה לא יוחזר אליו לפני שישולם שאר החוב לכל הנושים ("חוב בעלים בכיר"), כפי שדרש בתחילה. ההצעה החדשה של שטיינמץ הוגשה לאחר שנציגות האג"ח איימה לפני שלושה שבועות בהעמדת החוב של חברת הנדל"ן לפירעון מיידי.

על פי מתווה הפשרה שמותנה בהסכמה הדדית של הנושים - בנק הפועלים (חוב של 95 מיליון דולר) ומחזיקי האג"ח (חוב של 150 מיליון דולר) - מתוך הסכום שיזרים שטיינמץ יקבלו מחזיקי האג"ח באופן מיידי 75 מיליון דולר (מחצית מהפארי), ובנק הפועלים יקבל 5 מיליון דולר.

יתרת החוב לבנק תהיה מגובה בערבות אישית של שטיינמץ. את 20 מיליון הדולר הנוספים יזרים שטיינמץ לסקורפיו, כדי להמשיך את פעילותה השוטפת ולממן השקעה בשני פרויקטים באוקראינה.

החוב שנותר למחזיקי האג"ח (75 מיליון דולר) יוגדר נחות לחוב לבנק הפועלים, עד שבשנת 2013 יקבל הבנק מהחברה 42.5 מיליון דולר שיביא אותו לפירעון מחצית מהחוב כלפיו. לאחר מכן החובות יהיו במעמד זהה (פארי פאסו), ובשנים 2014-2019 יפרע החוב באופן שווה לפי יתרת יחס החוב: 60% למחזיקי האג"ח, 40% לבנק.

עו"ד כספי: "מקווה שהשכל יגבר"

בנק הפועלים עדיין דן בהסדר ולא אישר את המתווה. מנכ"ל בנק הפועלים הוא ציון קינן ואת המו"מ עם סקורפיו מנהל ראש החטיבה העסקית שמעון גל. יצוין כי רק לפני כמה שבועות התנער שטיינמץ מחובו לבנק הפועלים, וסירב לתמוך בסקורפיו.

נציגות מחזיקי האג"ח, הכוללת את פסגות, מגדל, מנורה-מבטחים וכלל ביטוח, התכנסה הבוקר. היא החליטה לדחות את ההצעה החדשה, אלא אם כן תהיה סימטריה מלאה של התנאים בין בנק הפועלים למחזיקי האג"ח ולא תהיה העדפה לטובת הבנק. בא כוח נציגות מחזיקי האג"ח הוא עו"ד גיל אורן ממשרד יגאל ארנון. עם זאת מקורב למו"מ הביע אופטימיות ואמר כי "הגענו לישורת האחרונה". להערכתו השגת הסדר היא עניין של ימים ספורים.

"מגיע פרס לבני שטיינמץ על תמיכתו המאסיבית בחברה לטובת נושיה", אמר היום עו"ד כספי. "אני מקווה שהשכל יגבר, ההצעה תתקבל ויפתח דף חדש עם מחזיקי האג"ח".

תספורת קצרה לריבית האג"ח?

מדוע מתנגדים מחזיקי האג"ח להסדר? המחלוקת שנותרה היא בעניין הריבית על החוב. מחזיקי האג"ח נדרשים לוותר על תשלום הריבית השוטפת למשך 30 חודשים עד שנת 2013, כאשר שיעור הריבית ירד מ-6.5% ל-4%. זאת בשעה שהריבית על החוב לבנק הפועלים תשולם באופן שוטף. הויתור על הריבית אינו מקובל על נציגות האג"ח.

בתגובה לטענות אלו אמרו מקורבים למו"מ כי מחזיקי האג"ח שוגים מאוד. לדבריהם, בנק הפועלים עושה ויתור גדול בכך שהוא מוכן לקבל במזומן חלק הנמוך מחלקו היחסי מול מחזיקי האג"ח (5 מיליון דולר מול 75 מיליון דולר, ע.פ) ובתמורה ניתנת לו ערבות אישית של בעל השליטה. לכן אין למחזיקי האג"ח על מה להלין. "דחיית תשלום מיידי של 75 מיליון דולר במזומן זה מהלך מוזר מצד הנציגות", אומרים המקורבים, "הרי אם ייקחו את סקורפיו לפירוק הם יקבלו פחות".

סוגיה נוספת בה טוענים מחזיקי האג"ח לחוסר סימטריה היא הערבות. בעוד בנק הפועלים מקבל ערבות אישית של שטיינמץ, אין למחזיקי האג"ח שום בטוחה חיצונית, והם נסמכים רק על שעבוד נכסי החברה ויכולתה לשרת את החוב מאמצעיה.

אם ידחה המתווה על ידי הנושים עשויה סקורפיו להציג הצעה נוספת, במסגרתה יתחלקו בנק הפועלים ומחזיקי האג"ח במזומן שמזרים שטיינמץ לחברה לפי יחס החוב (48 מיליון דולר למחזיקי האג"ח ו-32 מיליון דולר לבנק הפועלים) ושני הצדדים יקבלו ערבות אישית על יתרת החוב.