משרד הרווחה מחפש "מאמנים אישיים" עבור משפחות מובטלות

היקף המכרז שפורסם היום עומד על 8 מיליון שקל בשנה ■ אם הפיילוט יצליח התוכנית תורחב לכל הארץ ■ מנכ"ל משרד הרווחה, נחום איצקוביץ': "זו מהפכה חשיבתית של המשרד, תפיסה אחרת"

כשנה אחרי שהודיע שר הרווחה, יצחק הרצוג, על גיבוש תוכנית חדשה במסגרתה יקצה המשרד "מאמן אישי" ל-500 משפחות המצויות במעגל האבטלה, פרסם היום (ב') משרדו את המכרז להפעלת התוכנית, שתצא לפועל כנראה כבר בסתיו הקרוב. היקף המכרז עומד על 8 מיליון שקל לשנה, עם אופציה להארכת ההתקשרות עם הזוכה לארבע שנים נוספות.

על פי פרטי המכרז, שחלקם הגדול מתפרסם כאן לראשונה, הגוף העסקי או העמותה שתזכה במכרז יחויבו בהעסקת רכז ארצי לתוכנית עם ניסיון של חמש שנים בתחום, לצד 11 עובדים סוציאליים-תעסוקתיים בכל אחת מ-11 הרשויות המקומיות בהן תופעל התוכנית: יוקנעם, נצרת, טירת הכרמל וכרמיאל שבצפון; בני ברק וראש העין שבמרכז; מבשרת ציון ובית שמש שבאזור ירושלים; ערערה, מועצה אזורית מרחבים וקרית גת שבדרום. כל עובד סוציאלי שינהל את התוכנית באזורו, יפעיל מערך של "מאמנים", שעל פי המכרז מחויבים להציג תעודה המעידה על 120 נקודות זכות אקדמיות, בצד 100 שעות של הכשרה מעשית (סטאז'). מרכיב האיכות של הצעות המתמודדים במכרז יזכה למשקל של 50%, ומרכיב המחיר ב-50% נוספים.

התוכנית מיועדת למשפחות של "מובטלים קשים", כאלה שמוכרים לשירותי הרווחה אך בעלי פוטנציאל להשתלב בשוק העבודה מחדש. מפעילי התוכנית יבנו תוכנית אישית לכל משפחה, שתתוקצב ב-10 אלף שקל למשך שנה - תקציב שיאפשר לסייע לה באמצעות סל שירותים כמו צהרונים לילדים, קייטנות, אבחון תעסוקתי, הכשרה מקצועית ועוד. בחצי השנה הראשונה, תדירות הקשר הטיפולי עם המשפחה תהיה לפחות אחת לשבוע, ואילו בחצי השנה השנייה היא תרד לאחת לשבועיים. "תוכנית ההתערבות", במסגרתה מאמן אישי יצפה במשפחה מקרוב וינסה לחולל בה שינוי, תהיה למשך עד 12 שעות במצטבר. כל משפחה תחויב לחתום על מעין "חוזה" עם המאמן, שיעיד על רצינות כוונות שני הצדדים להביא לשינוי. המאמן יעבוד עם המשפחה על איזון התקציב המשפחתי (הוצאות מול הכנסות), התמודדות עם קשיים תעסוקתיים ועוד.

"זו מהפכה חשיבתית של משרד הרווחה, תפיסה אחרת", הסביר ל"גלובס" מנכ"ל המשרד, נחום איצקוביץ'. לדבריו, התוכנית מוגדרת כעת כפיילוט, בסיומה משרד האוצר הבטיח לתקצב את פריסתה הארצית אם יהיו תוצאות חיוביות.