שוב עיצומים בבנק הבינלאומי; יו"ר ועד העובדים: "בינו קמצן"

ההנהלה: "שכר עובדי הבינלאומי הוא מהגבוהים במערכת הבנקאית וכולל תנאי העסקה נוחים וביטחון תעסוקתי מלא"

שוב שביתה בבנק הבינלאומי: בפעם השלישית בשבוע האחרון נערכו היום (ב') עיצומים בבינלאומי. כל יחידות ההנהלה המרכזית של הבנק שבתו, לא ניתן מענה במוקד ועוכבו אישורים לעסקאות גדולות במט"ח ובני"ע. ועד הפקידים, בראשות חנוך ליבנה, וועד המנהלים, בראשות יונה גולדשלגר, משתפים פעולה באופן תקדימי. הבנק בבעלותו של צדיק בינו והמנכ"לית היא סמדר ברבר צדיק.

לטענת ועדי העובדים, הנהלת הבנק פועלת בשיטה של סחבת והסתרת עובדות. "זה דפוס התנהגות שאינו קביל עלינו ונובע מבעל הבית צדיק בינו, שפועל בברוטליות", טוען ליבנה. לפי הערכות, הסכסוך עתיד להיות ממושך ועלול להגיע לכדי השבתה מלאה של הבנק. לדברי ליבנה "אין תזוזה במו"מ. יושבים ומדברים על המונדיאל". את המו"מ מטעם ההנהלה מנהל ראש אגף משאבים יוסי לוי.

אחת מדרישות העובדים היא הגדלת הבונוס השנתי בגין 2009. "אם בינו קמצן זה לא אומר שאנחנו צריכים לקבל פחות מבנקים אחרים", אומר ליבנה.

לעובדים מספר דרישות שרובן אינן כספיות: אחת מהן היא הגבלת השימוש במערכת CRM "יוזמה" ומניעת פרסום פומבי של תוצאותיה; מדובר במערכת בקרה ומעקב אחרי תפוקות העובדים. לטענת ועדי העובדים המערכת גורמת לעובדי הבנק לדחוף ללקוח מוצרים מיותרים רק כדי למלא מכסה ופוגעת באיכות ייעוץ ההשקעות בבנק.

עוד טענה היא הפרת הסכם ההצמדה לשכר עובדי לאומי. לטענתם, ההנהלה מנסה לפורר בשיטת הסלאמי מרכיבי משנה בשכר, כמו ביטוח בריאות ורכב.

עוד טענה היא הפרת הסכמים להעסקת עובדים זמניים ועובדי חברות בנות - מאז המעבר לחמישה ימי עבודה ניתן בבינלאומי להעסיק סטודנטים כעובדי חוזה בימי שישי וראשון, בהם קבועים אינם עובדים. לטענת הוועדים, ההנהלה מעסיקה את הסטודנטים גם בימי השבוע האחרים ובנוסף מאפשרת לעובדי חברות בנות כמו בנק אוצר החייל ומסד לעבוד בבינלאומי.

העובדים גם קובלים על חלוקת בונוס של משכורת אחת בלבד. לטענת ליבנה, הבונוס צריך להיות גבוה יותר ופרופורציוני לסביבה הבנקאית כמו בבנק לאומי, שם חילקו משכורת וחצי. בנוסף דורשים העובדים שהפער בגובה הבונוס בין העובד הבכיר לזוטר לא יעלה על פי 2.5 - כיום עומד על פי עשרה.

בתגובה נמסר מהנהלת הבינלאומי כי "שכר עובדי הבנק הבינלאומי צמוד לשכרם של עובדי בנק לאומי וההצמדה כללה גם השנה, כמו בכל שנה, את העלאת השכר השנתית הקבועה והנאה. שכר עובדי הבינלאומי הוא מהגבוהים במערכת הבנקאית וכולל תנאי העסקה נוחים בנוסף לביטחון תעסוקתי מלא. נוכח כל זאת לא ברורים מהלכי הוועדים וצעדיהם". עוד טוענת ההנהלה כי "לפני כחודש, במהלך תקופה בה התחייבו הוועדים לשקט תעשייתי, הם הפרו אותו ונקטו עיצומים, מה שאילץ את ההנהלה לפנות לבית הדין, שהורה לוועדים לחזור מיידית לעבודה".