להפיל את ברק-נתניהו

מה היה קורה לו התייצבנו מול העולם ודרשנו לקבל תמורת הסרת המצור מעזה את גלעד שליט?

ההחלטה להסיר את הסגר האזרחי מעל עזה מסירה דבר נוסף: את יומרת המנהיגות של הצמד נתניהו-ברק. לא שהיה צריך להשאיר את הסגר, ההחלטה, כשלעצמה, היא נכונה; הבעיה היא שההחלטה אינה עומדת כשלעצמה.

הרי לא שנתניהו וברק התכנסו באחת מדירות הפאר שלהם והחליטו שהמצור האזרחי לא נחוץ. הם בכל לא החליטו על כך. מי שהחליט עבורם זה ראש ממשלת טורקיה ארדואן. הוא למעשה כפה זאת על השניים. לא החלטה היתה כאן - אלא כניעה.

ממה נפשך: אם היה מקום להסיר את הסגר האזרחי, למה בכלל הוא הוטל? ואם הוטל, למה לא בוטל? מדובר בתקופה של כשנתיים, מספיק זמן לבחון את העניין ולקבל החלטה.

ואני מתכוון להחלטה עניינית, ובעיקר עצמאית. לא משום שמישהו לחץ או כופף ידיים, אלא משום שהמנהיגות, ברוב תבונתה, חשבה, שקלה והגיעה למסקנה הנכונה. אלא שכבר מזמן אין אצלנו דבר כזה שמנהיגים חושבים ושוקלים ודנים. במיוחד לא מאז נתפס השלטון על ידי הצמד מסיירת מטכ"ל. או שיורים מהמותן או שנכנעים ללחצים.

מטופשת ומבולבלת

בכל מקרה, התוצאה כואבת. ההחלטה על הסרת הסגר מציגה אותנו קבל עולם כמדינה מטופשת ומבולבלת; מדינה שאינה מסוגלת לעשות את הדברים הנכונים בכוחות עצמה; מדינה שכדי לגרום לה ללכת בדרך הנכונה יש להוביל אותה, עם ובלי כוח; וגם מדינה שאינה מכבדת את נתיניה, את חייליה.

לחלוטין נבצר מבינתי: בסדר, את המצור האזרחי נכון וראוי להסיר, גם מסיבות שלנו - אבל אם כבר הולכים על זה, למה לא להתנות זאת בהשבת גלעד שליט? מה היה קורה לו באנו אל העולם ואמרנו שאנחנו מוכנים להסיר את המצור, אבל במקביל אנחנו רוצים לקבל חזרה את שליט? העולם מדבר על המצור והמשט הבלתי חוקיים - מה היה קורה לו אמרנו שבסדר, נכון, אבל גם חטיפת שליט והחזקתו בשבי הם בניגוד לחוק הבינלאומי? מה היה קורה לו הבהרנו בצורה מוחלטת שאנחנו מוכנים לציית לחוק - בתנאי שאלה שדורשים זאת מאיתנו יעשו אותו הדבר?

מה היה קורה לו התנינו את הסרת המצור האזרחי בהחזרת שליט? זהו מסר שהעולם היה יכול להתחבר אליו. סביר להניח שבמקרה כזה הלחץ הבינלאומי היה מופנה אל החמאס. קשה לראות את העולם, ובעיקר ארה"ב מגלים הבנה לסרוב חמאסי להצעה זו. אבל זה לא קרה. פשוט משום שאין אצלנו מי שמסוגל לגרום לזה לקרות. יודעים מצוין להאריך את תפקידו של חגי הדס, המטפל בעניינו של שליט, ולהוסיף לו שכר על עמלו, אבל לא מסוגלים לעשות את הקשר הכל כך פשוט, כל כך מתבקש, בין הסרת המצור לבין גלעד.

מתעסקים אצלנו עם חרדים, עמנואל, מתבוססים בנאמנויות מפלגתיות בימין ובשמאל - הכול, חוץ מלצאת לרחובות כדי להפיל את האנטי-מנהיגים שהשתלטו על חיינו.