מי מלחיץ את הברוניצקים?

מתחת לפני השטח מאיים לפרוץ מאבק חדש בין בעלי המניות, והפעם על אופן ניהול החברה

השמועות על כוונת הברוניציקים למכור מניות אורמת, הרימו גבות בשוק ההון וגם בקרבנו, העיתונאים. אחרי שביקשו וקיבלו הלוואת ענק בשביל לבצר את שליטתם בחברה אותה ייסדו, כחלק ממאבק שליטה שהיה או לא היה עם חיים כצמן, מדוע מבקשים כעת בני הזוג ברוניצקי לדלל את שליטתם בלא פחות מ-30%?

ההסבר המתקבל ביותר על הדעת הוא פיננסי - בני הזוג ברוניצקי נקלעו למצוקת נזילות, בשל ההלוואה הגדולה שנטלו מבנק הפועלים. בכל זאת, 150 מיליון דולר לא הולכים ברגל. אחרי שמחיר המניות המשועבדות קטן בכ-300 מיליון שקל, לא מן הנמנע שגם בבנק הפועלים התחילו לאבד סבלנות, תוך פיתוח חשש מהירידות החדות במניית אורמת, שלא הצליחה להתאושש ממשבר 2008.

הצורך בנזילות מסביר אולי את התזמון. מדוע לברוניצקים למכור את מניות אורמת לאחר הפסד של כ-50% "על הנייר" על השקעתם לפני שנתיים וחצי, אם אין עליהם לחץ מצד בנק הפועלים?

הסבר זה, נציין, נשלל על ידי כל הגורמים שמקורבים לסוגיה.

הכל עומד להשתנות

למרות השקט כביכול, שהושב על כנו לאחר שבגזית גלוב החלו לממש את מניות אורמת, מתחת לפני השטח מאיים לפרוץ מאבק מחודש בין בעלי המניות, הפעם על דרך הניהול של החברה.

אורמת עברה בשנים האחרונות טלטלה בשדרת הניהול שלה: הברוניצקים סימנו את יורשם מתוך המשפחה, הבן יורם, והעדיפו אותו על פני סמנכ"ל הפיתוח העסקי, חזי רם, שלכאורה היה אמור להתמנות למנכ"ל עם פרישתם.

רם אמנם פרש, אך ייסד את רם פאואר, שהפכה למתחרה של אורמת. רם פאואר הצליחה לעשות את מה שאורמת התקשתה בו - להגדיל את שווי השוק, בעוד זה של מתחרתה מיבנה הולך ומתכווץ. ללא ספק, מדובר במקור לדאגה עבור בעלי המניות של אורמת, שבוודאי מצטערים על עזיבתו של רם, בראייה לאחור.

זוהי רק אחת מהטענות שבהן נתקלנו היום הנוגעות לניהול באורמת. קשה להבין מנקודה זו את רצון הברוניצקים להכניס גורם נוסף לתוך המשוואה, שעשוי לטרוף את הקלפים, אלא אם מדובר במשקיע שיכול לחזק את מעמדם באופן ניהול החברה.

אנחנו מאמינים שזו רק ההתחלה, ובטוחים שפניה של אורמת צפויים להשתנות ללא היכר בתוך חודשים ספורים.