ועדת החוקה אישרה את הגדלת כוחו של מחוז ת"א בלשכת עוה"ד

ההצעה לייצוג מחוזות הלשכה בגופים הארציים של הלשכה לפי גודלם אושרה על חודו של קול לקריאה ראשונה - וצפויה להעניק כוח רב לוועד מחוז ת"א ■ השר נאמן תומך בהצעה ■ ראש הלשכה גיא-רון: זו פגיעה בפריפריה

ועדת החוקה בכנסת אישרה היום (ג') בהצבעה דרמטית על חודו של קול (5 נגד 4) לקריאה ראשונה את הצעת החוק של ח"כ כרמל שאמה (ליכוד) לשינוי מבנה המוסדות המרכזיים של לשכת עורכי הדין.

ההצעה, לייצוג של מחוזות הלשכה בגופים הארציים של הלשכה על-פי גודלם, צפויה להעניק כוח רב לוועד מחוז תל-אביב, בהיותו המחוז הגדול ביותר, הכולל 30 אלף מ-46 אלף עורכי הדין בלשכה.

אישור ההצעה מהווה מפלה ליו"ר הלשכה, עו"ד יורי גיא-רון, שהתנגד לה.

לפי הצעת החוק, אמור לגדול באופן משמעותי הייצוג במועצה הארצית (הגוף המחוקק) ובוועד המרכזי (הגוף המבצע) על-פי מפתח מחוזות, וזאת בהתאם לגודלו יחסי של כל מחוז.

שר המשפטים, יעקב נאמן, תומך בהצעת החוק ואף הביא לאישורה בוועדת השרים לענייני חקיקה. המתנגד העיקרי למהלך הוא עו"ד גיא-רון, המצוי במאבק חריף עם ראשי מחוז תל-אביב, ובראשם יו"ר ועד המחוז, עו"ד דורון ברזילי.

לדברי גיא-רון, מדובר בהצעת חוק שמטרתה לפגוע בפריפריה על חשבון יישובי הספר.

"תיקון עיוות"

במהלך הדיון אמר יו"ר ועדת החוקה, ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו), המצדד בהצעת החוק, לגיא-רון ואנשיו שהופיעו לדיון: "אני לא מבין מדוע אתם דואגים, עד כמה שידוע לי האינטרס של עורכי הדין מתל-אביב זהה לזה של עורכי הדין מאילת".

לדברי מציע החוק, ח"כ שאמה, "מדובר בתיקון של עיוות הקיים שנים, ובהנהגת פרופורציונליות בבחירות ללשכת עורכי הדין. רק כדי לסבר את האוזן - במחוז תל-אביב יש 30 אלף עורכי דין, ובמחוז הצפון 2,000, ויש להם את אותו מספר נציגים. מישהו מדמיין שהיה דבר כזה בבחירות לכנסת?"

גיא-רון אמר בדיון כי "הלשכה תומכת בהקמתו של מחוז מרכז. אין לנו עמדה בנוגע להצעת החוק הזו. אבל ממתי הכנסת מתערבת בעניינים עסקניים של גוף סטטוטורי, בלי להתייעץ ולשאול את דעתנו?".

לתמיכה בלתי צפויה זכה ראש הלשכה מכיוונו של ח"כ רוני בר-און (קדימה), שהביע התנגדות חריפה להצעת החוק. "לב העניין הוא ש-10 משרדי עורכי-דין בתל-אביב יקבעו את נציגי הלשכה בוועדה לבחירת שופטים", אמר בר-און.

"מצב מעוות"

יו"ר ועד מחוז תל-אביב, עו"ד ברזילי, דחה את הטענה שהצעת החוק מטרתה החלשת הפריפריה. "המחוזות כולם תלויים בראש לשכת עורכי הדין", הוא אמר, "הצעות שהעלינו לטובת המחוזות והפריפריה ירדו מהפרק בגלל שמחוז תל-אביב הציע אותן. להתהדר בשמירה על הפריפריה זו סיסמה. המציאות רחוקה מכך. הכל מונע מאינטרסים אישיים של אנשים שרוצים לחבל בהצעת החוק. מי שמעיין בהצעת החוק מגלה כי הפריפריה היא זו שמרוויחה מהשינוי".

עוד מתברר כי גם סגן ראש הלשכה, עו"ד איתן ארז, החבר בקואליציה של גיא-רון, תומך בהצעת החוק של שאמה: "המצב כיום מעוות לחלוטין", אומר ארז ל"גלובס", "כאשר מחוז הצפון, שבו 1,800 עורכי דין, שולח 3 חברים למועצה הארצית - דהיינו לכל 600 עורכי דין צפוניים יש נציג במועצה הארצית, וכך בדיוק במחוז הדרום. לעומת זאת - במחוז תל-אביב והמרכז, בו יש 29,000 עורכי דין, יש לכל 9,500 עורכי דין נציג במועצה הארצית. לעורכי דין ממחוזות הצפון והדרום יש ייצוג גדול פי 15 מאשר עורכי הדין במחוז תל-אביב והמרכז".

לדברי עו"ד ארז, "מכיוון שהמועצה הארצית קובעת את תקציב הלשכה, מנוצל הייצוג העודף והמוגזם של המחוזות הקטנים לרעה. כך העבירו חברי מחוז הצפון עם בן-בריתם הפוליטי, גיא-רון, החלטה מצערת לבנות בניין לוועד מחוז הצפון בעלות עצומה של 8 מיליון שקל - בעוד שלמחוז תל-אביב אין בכלל בניין משלו".

בדיון סוכם כי לקראת הדיונים בוועדת החוקה לקראת קריאה שנייה ושלישית, ייוועדו נציגים מוועדת החוקה עם נציגי המחוזות השונים בלשכה, כדי לשמוע את דברם ולתאם עמם את המהלך, בטרם אישורה הסופי של הצעת החוק.