גן העיר: העירייה גובה ארנונה על שטחי המעבר הציבוריים

כך נטען בעתירה מינהלית שהגיש הקניון נגד עיריית ת"א ■ לטענת גן העיר, שטחי המעבר הציבוריים הם שטחים משותפים לכלל המחזיקים בחנויות הקניון - ויש לפטור אותם מארנונה בהתאם לצו המסים של העירייה

עיריית תל-אביב מחייבת את קניון גן העיר בתשלומי ארנונה עבור שטחי המעבר הציבוריים שבקניון, תוך שינוי אסור של שיטת המדידה לארנונה - כך נטען בעתירה מינהלית שהגיש הקניון לבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

הקניון טוען כי העירייה מחייבת אותו בגין שטחי המעבר הציבוריים בקניון תחת סיווג "מרכזי קניות", לאחר שהעירייה פנתה ב-2004 לשרי הפנים והאוצר בבקשה לקבוע סיווג כזה.

הקניון טוען כי עד פנייה זו לא חייבה העירייה תשלומי ארנונה על שטחי המעבר הציבוריים, שהם חלק בלתי נפרד מהקניונים ברחבי העיר, משום שבצו הארנונה של העירייה לא מוטל חיוב בגין שטחים משותפים.

העתירה הוגשה באמצעות עוה"ד ארז גבע ותומר נץ ממשרד כץ, גבע, איצקוביץ (KGI), המתמחה בארנונה ובהיטלי פיתוח.

הקניון הגיש בעבר השגה למינהל הארנונה בעירייה בטענה כי שטחי המעבר הציבוריים הם שטחים משותפים לכלל המחזיקים בחנויות בשטחי הקניון, ויש לפטור אותם מארנונה בהתאם לצו המסים של העירייה, שקובע כי שטחים משותפים אינם מחויבים בארנונה.

בנוסף טען הקניון כי הוא לא הנהנה העיקרי משטחי המעבר, וכי העירייה גובה תעריף שגבוה באלפי אחוזים מגובה התעריף שאושר לסיווג זה. לטענת הקניון, העירייה השיבה בצורה לקונית להשגה זו.

שינוי אסור

חיוב שטחי המעבר הציבוריים, שנעשה לאחר פניית העירייה לשרי הפנים והאוצר ב-2004, מהווה לטענת הקניון שינוי אסור בשיטת המדידה, תוך חריגה מחוקי ההקפאה שנקבעו ב-1985 והגבילו את הרשויות המקומיות בהעלאת שיעור תעריפי הארנונה. לטענת הקניון, שינוי תוך חריגה מחוקי ההקפאה הוא אסור על-פי דין.

הקניון מצביע בעתירתו על הבקשה לשינויים בצו הארנונה ל-2010, שבו מודה העירייה בעצמה כי שינוי זה לא מצוי בסמכותה או בסמכות שרי הפנים והאוצר. לטענת הקניון, "העירייה מודעת לכך שכדי לחייב לראשונה שטחים משותפים יש צורך בשינוי חקיקה שיאפשר לשרים לאשר שינויים כאלה. מכאן ברור כעת כי בקשת המשיבה מהשרים ב-2004 הוגשה בניגוד להוראות הדין, אשר אינן מאפשרות שינוי בשיטת המדידה".

מעיריית תל-אביב נמסר: "השינוי בחיוב שטחי מעבר בקניונים אושר על-ידי שרי הפנים והאוצר כנדרש עוד בשנת 2004. לפיכך, החיוב אינו מנוגד לחוקי ההקפאה. בכל מקרה, תגובתה המלאה של העירייה לעתירה המינהלית תוגש לבית המשפט".