"ארה"ב תנצל את ביקור ברק בארה"ב ליוזמת פיוס בין ישראל לטורקיה"

דיווח: שגריר טורקיה בארה"ב, שכיהן בעבר כשגריר בת"א, ישמש כמתווך ■ מחווה: דיפלומט טורקי בוושינגטון הופיע בכנס חב"ד ■ ממשל אובמה: ארה"ב או ישראל לא גרמו להתלקחות באלימות של הכורדים

פקידי רשות בוושינגטון אמרו כי ממשל אובמה עשוי לנצל את ביקורו של שר הביטחון אהוד ברק בארה"ב כהזדמנות "לנסות לארגן פיוס" בין ישראל לטורקיה. שגריר טורקיה בארה"ב, שכיהן בעבר כשגריר בתל-אביב, ושיש לו ידידים רבים בצמרת משרד משרד-החוץ הישראלי, עשוי לשמש כמתווך. כך מדווח האתר "פוליטיקו".

ברק הגיע ביום א' לוושינגטון. הוא אמור להמריא חזרה לישראל מחר (ה'). ביום ב' הוא נועד עם שר ההגנה של ארה"ב רוברט גייטס ועם מזכ"ל האו"ם באן קי-מון בניו-יורק. אתמול קיים ברק פגישות בניו-יורק והשתתף בוועידת האינטרנציונל הסוציאליסטי. היום (ד') הוא צפוי להיפגש עם בכירי ממשל, לרבות שרת החוץ, הילארי קלינטון, ומחוקקים, וביום ה' ייפגש עם יו"ר המטות המשולבים של צבא ארה"ב מייק מאלן ועם דניס רוס, העוזר המיוחד של שרת החוץ לענייני איראן. לא ברור אם מאמצי הפיוס ייעשו באחד האירועים האלה או בפגישה שפרטיה אינם יודעים.

בראיון ל"פוליטיקו" סיפר טאן, כי כמה שעות לפני תקרית המשט, הוא שוחח טלפונית עם שגריר ישראל בארה"ב, מייקל אורן, והסדיר פגישה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין שר החוץ הטורקי, אחמט דאבוטוגלו. שניהם עמדו להגיע לוושינגטון למחרת, נתניהו מקנדה, דאבוטוגלו מברזיל. בעקבות הבלימה האלימה של המשט, ביטל נתניהו את ביקורו בוושינגטון ושב לישראל, ושר-החוץ הטורקי המריא ישירות לניו-יורק להשתתף במושב של מועצת הביטחון.

פקדי ממשל הכחישו רעיונות קונספירציה טורקיים, שלפיהם ארה"ב או ישראל גרמו להתלקחות של התנגשויות אלימות לאורך הגבול בין טורקיה לעיראק בסוף השבוע שחלף. כמה חיילים טורקיים נהרגו בהתנגשויות אלה.

בינתיים נקטו חסידי חב"ד יזמה משלהם לפיוס בין ישראל לטורקיה. בכנס שנתי של חב"ד בוושינגטון, בשבוע שעבר, נערכה ארוחת צהריים לשליחי חב"ד במדינות העולם ולנציגי המדינות שבהן הןם מוצבים. הרב לוי שמטוב, מראשי חב"ד בצפון אמריקה, הבחין שנציג משגרירות טורקיה לא הגיע. שמטוב טילפן לשגרירות ושאל את מס' 2 שם, סולמן גוקצ'ה: "האם אתם מנסים לשלוח מסר ליהודי תבל"? לפי תיאור בסוכנות JTA.

גוקצ'ה הגיע בזמן לאירוע. בעקבות זאת, השתתף בארוחת ערב חגיגית של חב"ד מוראד מרקאן, יו"ר ועדת החוץ של הפרלמנט הטורקי, שמבקר עתה במקרה בוושינגטון.