מנכ"ל סונול על העיצומים בתחנות הדלק: "הם לא חוקיים"

(עדכון) - עובדי סונול משביתים תחנות הדלק ותוקפים: "המנכ"ל שכח העובדים" ■ רק בשעה 14:00 צפויים העובדים לעבור למתכונת של עיצומים ולאפשר את תדלוק כלי הרכב

המתדלקים בתחנות הדלק של "סונול" משביתים מאז שעות הבוקר (ד') את העבודה ב-160 מתוך 200 תחנות החברה ברחבי הארץ. הם לא מאפשרים לרכבים לתדלק או לרכוש מוצרים בחנויות הנוחות "so good" של החברה, אולם בשעה 14:00 הם צפויים לעבור למתכונת של עיצומים ולאפשר את תדלוק כלי הרכב. הנהלת החברה ביקשה מבית הדין האזורי לעבודה בחיפה להוציא צו מניעה נגד השביתה, אולם דיון בעניין נקבע רק למחר (ה').

שביתת המתדלקים פרצה לאחר שנכנס לתוקף סכסוך העבודה עליה הכריזה ההסתדרות, שארגנה את עובדי סונול לפני כשנה. בהסתדרות טוענים כי בחלק מתחנות הדלק של החברה פרצו עימותים, לאחר שהנהלת החברה שכרה מאבטחים בניסיון לשבור לכאורה שביתה לגיטימית. בהסתדרות מבהירים הבוקר כי הם לא ייתנו להנהלת החברה לשבור את העובדים.

ההתארגנות של עובדי סונול הפכה לאחד הסמלים של התארגנויות העובדים בתקופה האחרונה, ולאחת ההצלחות של ההסתדרות בשבירת התדמית של מי שמייצגת לכאורה רק "ועדים חזקים". לפני מספר חודשים היא אף חתמה על הסכם קיבוצי עם הנהלת סונול, אולם בהסתדרות טוענים כי מאז מנסה מנכ"ל החברה תמיר פוליקר, לפגוע בעבודה המאורגנת. כך, לטענת ההסתדרות, הפלה פוליקר לרעה את עובדי התחנות בכל הקשור לחלוקת בונוסים בגין רווחי שנת 2009. כלל העובדים בקבוצת סונול קיבלו בונוסים פרט ל- 1600 עובדי התחנות.

"מעניין שמנכ"ל החברה 'שכח' דווקא את העובדים המאורגנים", אמר היום יו"ר ועד העובדים, שמעון שטרית. "מנהלים בחברה מספרים לעובדים שהבונוס נלקח מהם בגלל הוועד. ברור שיש פה ניסיון להמאיס את מהלך ההתאגדות על העובדים", הוא מוסיף.

לדבריו, המנכ"ל ויו"ר החברה קיבלו בונוסים במיליוני שקלים, ורק הם לבדם יכולים לספק את כל דרישותיהם של 1600 עובדי התחנות. העובדים טוענים עוד למספר החלטות "חד צדדיות" מצד ההנהלה, שאינם מתיישבים עם עבודה מאורגנת בה לוועד העובדים יש חלק של ממש בהתנהלות החברה.

יו"ר אגף התאגדות עובדים בהסתדרות, שי תקן, אמר היום: "לצערי, כל עוד מנכ"ל 'סונול' לא יפנים כי העובדים רוצים בהתאגדות ובוועד, ויש לקיים איתם הידברות אמיתית והוגנת ובידיים נקיות, לא נראה שיהיו יחסי עבודה תקינים בחברה".

תמיר פוליקר, מנכ"ל סונול, אמר בשיחה עם "גלובס": "העיצומים של העובדים לא חוקיים מפני שרק לפני מספר חודשים הם חתמו על הסכם שהבטיח 'שקט תעשייתי' למשך חמש שנים. אחרי שגיבשנו את ההסכם הם העלו לפתע דרישות נוספות, למשל לבונוסים ולרכב צמוד עבור המנהלים. הסכמנו להעמיד רכב צמוד רק למי שמנהל מעל 3 תחנות, ואז הגיע מכתב זועם והכרזה על סכסוך עבודה".

לדברי פוליקר, השביתה מתקיימת בפועל ב-30 תחנות בלבד, ולא ב-160 כפי שטענו בהסתדרות.