40 חברות ממשלתיות פועלות ללא יו"ר, מנכ"ל או דירקטורים

עם החברות שפועלות כך נמנות כמה מהגדולות והבעייתיות במשק, ובהן חברת החשמל ■ מספר לא קטן של חברות אינן מתפקדות כלל ■ בחברת הדואר אין יו"ר זה שלוש שנים ויותר, ובנתיבי תחבורה עירוניים מתעכב מינויו של מיכאל רצון יותר מחצי שנה

40 חברות ממשלתיות בקירוב פועלות זה חודשים ארוכים ללא יו"ר קבוע, ובהן חברות גדולות ובעייתיות במיוחד, בראשן חברת החשמל. בה בעת שהשרים יובל שטייניץ ועוזי לנדאו מתווכחים ביניהם על אפי איתם, יפתח רון טל ואחרים, נשארת החברה הממשלתית הגדולה והבעייתית ביותר ללא יו"ר כבר חצי שנה.

בחברת הדואר אין יו"ר זה שלוש שנים ויותר, ובנתיבי תחבורה עירוניים - נת"ע, האחראית על הרכבת הקלה בתל אביב - מתעכב מינויו של מיכאל רצון יותר מחצי שנה. עוד עולה מבדיקת "גלובס" כי ב-30 חברות ממשלתיות אין מנכ"ל קבוע. בכ-10 חברות אין מספר מינימלי של דירקטורים, ולכן לא יכולות להתקבל החלטות.

המצב קריטי בתעש, חברה ביטחונית המצויה בקשיים ובהליכי שיקום והפרטה. במשך כמה שבועות מכהנים שם 5 דירקטורים, פחות מהמינימום הנדרש - 6.

ויכוחים בין הלשכות

ברשות החברות החלו לפעול לפירוק אחדות מבין החברות הקטנות והלא מתפקדות, שפעילותן שולית והצורך בהן לא עומד במבחן הזמן. בד בבד פועלת הרשות לתיקון חוק החברות הממשלתיות באופן שימנע מצב שבו חברה ממשלתית פועלת ללא יו"ר.

עם החברות ששרי הממשלה לא טרחו למנות להן יושבי ראש נמנות כמה חברות חינוכיות מקצועיות כמו הכפר הירוק, כפר הנוער מאיר שפיה, בית הספר המרכזי למלונאות תדמור והרשות לחינוך והכשרה ימיים. כמו כן מדובר בחברות המנהלות נכסים ואינטרסים של הציבור, כמו המכון הגיאו-פיסי, המועצה לצרכנות, החברה לשירותי איכות הסביבה, חברת אתרים לפיתוח אתרי תיירות בתל אביב ותשתיות נפט ואנרגיה.

ברשימת החברות חסרות היו"ר מצויות מרבית החברות הממשלתיות-עירוניות לדיור, שיקום ופיתוח עירוני כמו שקמונה, ערים, חלמיש, הרובע היהודי ו-ח.ל.ד מפתח תקווה, לצד חברות נכסים כמו חברת בניין הבימה המצוי בשיפוץ זה כמה שנים, חברת אולם נחמני, פארק אריאל שרון (איילון), וכן שלוש קרנות השתלמות גדולות, חברות משותפות למדינה להסתדרות ולאיגודים המקצועיים, קרן לעובדים סוציאליים, קרן לביוכימאים ומיקרוביולוגים וקרן השתלמות לעובדי המדינה בדירוג האחיד.

עד השבוע גם פעלו שתיים מתוך שלוש החברות הביטחוניות הממשלתיות, תעש ורפאל, ללא יו"ר מכהן בשל ויכוחים בין לשכות השרים הממנים, אהוד ברק ויובל שטייניץ. בתעש סיים אבנר רז את תפקידו, השרים לא חידשו את מינויו והשבוע חתמו על מינוי שי ברוש, שמתחיל הליכי אישור מול ועדת שפניץ למינויים בחברות ותאגידים ממשלתיים. אילן בירן, יו"ר רפאל, סיים קדנציה לפני שבועות ספורים, תחילה חודש מינויו כדירקטור ואתמול (ג') חתמו לשכות השרים על קדנציה נוספת.

יש לציין גם את מפעל הפיס - תאגיד שאיננו חברה ממשלתית, המחזיק בהיתר האוצר למונופול ההימורים החוקיים - הפועל ללא יו"ר כבר שלוש שנים, למרות שיש מספר גדול של רצים לתפקיד.

מפרקים חברות

אחדות מבין החברות הממשלתיות פועלות במשך תקופה ארוכה בלי שהשרים האחראים מקיימים מינויים מוסדרים של יו"ר, מנכ"ל או דירקטורים. זאת, חרף פניות חוזרות של רשות החברות הממשלתיות באוצר, שלעמדתה תפקיד היו"ר חשוב ביותר בממשל תאגידי נאות - לפיקוח על עבודת החברה ולהתווית מדיניותה. כך שבפועל, מספר לא קטן של חברות ממשלתיות, בעלות תפקידים מוגדרים בחוק, אינן מתפקדות כיאות או לא מתפקדות כלל.

חלק מהחברות כבר סיימו למעשה את תפקידן ההיסטורי, ולכן בימים אלה נעשים צעדים להכניס כמה חברות ראשונות להליכי פירוק. בין היתר מדובר בחברה לפיתוח חוף אילת, החברה לפיתוח חוף ים המלח חבל סדום וערד, החברה לחקר ימים ואגמים והחברה לפיתוח מזרח ירושלים.

תיקון החוק הקיים

בד בבד עמל מנהל רשות החברות, דורון כהן, על הצעת חוק לתיקון חוק החברות הממשלתיות, באופן שיבטיח כי חברות ממשלתיות לא יישארו ללא יו"ר. נכון להיום, עם סיום תפקיד היו"ר, הדירקטוריון בוחר יו"ר לניהול כל ישיבה. הכוונה היא לקבוע בחוק מנגנון או כמה מנגנונים שיבטיחו הימצאותו של יו"ר זמני עד לבחירת השרים.

אחת האפשרויות היא שבהעדר יו"ר חדש, יוארך באופן אוטומטי מינויו של היו"ר המסיים כדירקטור בחברה, ואז הוא יכהן גם כדירקטור וגם כיו"ר זמני - עד למינוי הקבע.

מנגנון אחר הוא לחייב את השרים, באמצעות הדירקטוריון, לקבוע יו"ר זמני מתוך הדירקטוריון לתקופת זמן קצובה מוגדרת מראש, של כחצי שנה, שבמהלכה יסתיימו הליכי בחירת המחליף.

מרשות החברות נמסר כי בימים הקרובים תפנה הרשות לשרי הממשלה ולמועצות המנהלים של החברות, ותסב את תשומת לבם למצבים של חסר בדירקטורים, יו"ר או מנכ"ל.